חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליצירת קשר:

לקביעת תור צרו קשר עוד היום:

הירשמו לניוזלטר שלנו!

כשהאביב פורח וגם הפנים!

אם את (או אתה) לפתע סובלים מפריחה בפנים ובמיוחד באזור הפה והסנטר – יש לנו על מה לדבר!

כשהאביב פורח וגם הפנים!

מהי הפריחה הזו שפורחת לי סביב הפה?

מצב של פריחה בעור סביב אזור הפה והסנטר קרוי Perioral dermatitis וזהו מצב דלקתי המתבטא בפריחה אדומה המתאפיינת בבליטות יבשות סביב הפה (שלפעמים מגיעה עד האף והעיניים), אדמומית, גרד ולעתים בלווית הפרשה שקופה. היא נפוצה יותר בקרב נשים בגילים שבין 16 ל-45, אבל בעצם כל אחד ואחת ובכל גיל, עשויים ללקות בה, אפילו ילדים.

חשוב לזהות נכון פריחה זו ולטפל בה בטיפול המתאים ביותר, כי בהעדר טיפול מתאים, גם אם נדמה שהיא נעלמת אחרי תקופת מה, היא בהחלט עלולה לחזור, וכל התפרצות שכזו עלולה להימשך מספר שבועות ואף חודשים.

למה זה קורה?

הגורמים לדרמטיטיס פריאורלית אינם ידועים, אך כיום מניחים קשר הדוק עם שימוש בתכשירים סטרואידיים כגון משחות לטיפול מקומי בעור שנטלו על מנת לטפל בבעיית עור אחרת, או תכשירים סטרואידיים אחרים כגון ספריי לאף המכיל קורטיקוסטרואידים.

גם מרכיבים מסויימים בתעשיית הקוסמטיקה עלולים לגרום או להחמיר פריחה זו, כגון קרמים כבדים ועשירים המכילים פטרוליום (נפט) או פראפין.

גורמים נוספים הם זיהומים פטריתיים, זליגה עודפת של רוק, משחות שיניים המכילות פלואוריד, מסנני קרינה מסוימים, רוזיצאה, ואחרון-לא-חביב: טפיל הדמודקס.

הדמודקס הוא הנהנה העיקרי מכל רשימת הגורמים שלעיל. השימוש בסטרואידים עשוי לעודד את שגשוג הטפיל המיקרוסקופי ממשפחת הקרדיות, שבימים כתיקונם מקנן בעורנו מבלי להפריע לנו כלל, אך אם יחל לשגשג יתר על המידה, הפרשותיו יגרמו להפרעה ולתגובה דלקתית בעור.

אדמומיות מפושטת בעור כתוצאה משימוש במשחה סטרואידית אלוקום
אדמומיות מפושטת בעור כתוצאה משימוש במשחה סטרואידית אלוקום

אז איך אני יודעת אם זה מה שיש לי?

דרמטיטיס פריאורלית תופיע כפריחה של גבשושיות אדומות סביב הפה ובצדי האף. הפריחה קשקשית ויבשה, ויכולה גם להתפשט עד לאזור שמתחת לעיניים, המצח וכמובן – הסנטר.

יש הטועים לחשוב שמדובר בפצעוני אקנה בשל הפרשה של נוזל שקוף או קיום מוגלה. אך בניגוד לאקנה, פריחה זו מתאפיינת בגרד ובתחושת בערה, בעיקר כשהיא מחריפה.

לא ניתן לדעת באופן מהימן מבלי לגשת לרופא עור בעל ניסיון אבחוני הולם אם מדובר בדלקת בעור עקב רוזיצאה, או אם מדובר בנוכחות של טפיל הדמודקס, או אחר.

חובה לגשת לרופא או למומחית מנוסה בעלת ניסיון אבחוני בתחום כי לא כל קליניקה לעור מצויידת בציוד הגדלה מתאים. גודלו של טפיל הדמודקס מיקרוסרופי ולא ניתן לראותו בעין בלתי מזוינת. גשי רק למומחים מתאימים.

איך מטפלים בדרמטיטיס פריאורלית?

כאמור לעיל, ראשית כל, יש לגשת לייעוץ רפואי. אם אכן מדובר בדמרטיטיס פריאורלית ההמלצה לטיפול כרוכה, במידת האפשר, בהפסקה של כל שימוש בתכשירים סטרואידיים למריחה מקומית. הסטרואידים מעודדים התפרצות או החמרה של מצב קיים. כמובן, שאין להפסיק טיפול רפואי ללא אישור הרופא הרושם.

ברוב המקרים, הטיפול בדרמטיטיס פריאורלית יכלול אנטיביוטיקה טופיקלית או סיסטמית. בחלק מהמקרים הטיפול המתאים ביותר יהיה בעזרת תכשירים לטיפול באקנה כמו חומצה אזלאית או אדפארין, ובמקרים קשים יותר, הרופא אף ימליץ על רואקוטן.

במקביל, מומלץ להשתמש בסבון קל ועדין ולהימנע משימוש בקרמים עשירים ובתכשירי פילינג המכילים גרגירים. אם לא נראה הטבה במצב העור, כנראה שזה סימן לשגשוג טפיל הדמודקס ואז הטיפול המומלץ יכלול תכשירים אנטי-טפיליים.

מה עוד אני יכולה לעשות?

שינויי אורח חיים ותזונה עשויים לסייע בטיפול להאיץ החלמה, ואף למנוע את הישנות הפריחה. יש לשנות את התכשירים שבאים במגע עם העור. מה שהתאים פעם, אינו בהכרח מתאים כיום. אין להשתמש בפילינג גס או בתכשירי ניקוי וקוסמטיקה מבושמים. רק חומרי ניקוי עדינים ומים חמימים מותרים. כמובן, שאין להשתמש בתכשירים סטרואידיים למריחה. כדאי לעשות הפסקה מתכשירי איפור, קוסמטיקה או מסנני קרינה. אלה בדרך כלל מכבידים על העור ומכילים חומרי שימור וחומרים מגרים. בנוסף,  כדאי להימנע ממזונות מלוחים או מתובלים מאד וחריפים שעשויים לגרות את האזור שמסביב לפה.

איך אפשר למנוע את הפריחה?

היות והגורמים להופעת פריחה זו אינם ידועים והסיבות לה עד היום אינן ברורות לגמרי, אי אפשר גם למנוע אותה בוודאות מוחלטת. אבל בהחלט יש דברים שאפשר לעשות כדי לצמצם את הסיכויים להופעתה, ואם היא כבר פורחת, אזי למנוע את החמרתה.

~ אין להשתמש בתכשירים סטרואידיים מקומיים. ובטח שלא על דעת עצמך. רק אם הרופא מחליט שזה הטיפול היחידי שמתאים. ואם מדובר ברופא שלא טיפל בך קודם לכן, יש לספר לו על כך שאובחנת עם דרמטיטיס פרייאורלית  כדי שיוכל לרשום טיפול חליפי.

~ שימוש מבוקר בתכשירים קוסמטיים. אין להשתמש בתכשירים כבדים וכדאי מאוד שתחליפי את הקרם שהשתמשת בו עד כה. התייעצי עם מומחית עור כדי להתאים את קרם הלחות המומלץ למצבך ותכשירי הסרת איפור מתאימים ועדינים.

~ צמצום החשיפה לגורמי אקלים. שמש, רוח וחום רב מחריפים דרמטיטיס פריאורלית. אך יותר מהכל, חשוב לצמצם את החשיפה לקרני ה- UV של השמש.  חלק ניכר מהטיפולים לדרמטיטיס פריאורלית יגרמו לעורך רגישות יתר לשמש, כך שמניעת חשיפה ממושכת לשמש תיטיב עמך.

~ היגיינה. אם מקור הדרמטיטיס הפריאורלית קשור בנוכחות טפיל הדמודקס, חשוב \לשמור על היגיינה של כל הבא במגע עם עורך.

דילוג לתוכן