חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליצירת קשר:

לקביעת תור צרו קשר עוד היום:

הירשמו לניוזלטר שלנו!

שמש, ספורט ועור אדמומי יצאו לריצה.

על עור אדמומי ובחירה נכונה של מסנני קרינה

 

לא, זו לא התחלה של בדיחת קרש. אנו נמצאים בשלהי הקיץ ורבים מאיתנו הסובלים מעור אדמומי והעוסקים בספורט מוצאים את עצמם בעיצומו של הקיץ עם מגוון רב של תכשירים על מדף ארון האמבטיה, ועם כמות לא מבוטלת של מסנני קרינה מכל הסוגים שיש, תחליבים, אבקות, סטיק, ספריי שקוף ועוד, ואיתם בוערת אכזבה, תרתי משמע.

כי למרות כל מגוון התכשירים, הרבה מטופלים ומטופלות מספרים שהנה רכשו עוד תכשיר מפורסם, שבמקום להרגיע ולהגן, הוא רק מעורר ומגרה.

אז איך בעצם נבחר מסנן קרינה לעור אדמומי? ויותר מכך, מה עלינו לדעת? מי שסובלים מרוזציאה או מנימי דם?

כולה קצת שמש, מה העניין?

כולם יודעים שקרינת השמש מזיקה, היא מזקינה את העור וגורמת להופעה של כתמים וקמטים, נמשים ונקודות חן, אך יותר מכך, חשיפה לשמש גורמת לנזקים מצטברים בשכבות העור ועלולה להוביל למחלת סרטן העור, שנכון להיום מהווה בין גורמי התמותה הראשיים במין האנושי.

אך מעבר לכל הסכנות כבדות המשקל הללו, למי שסובלים מרוזציאה, חשיפה לשמש מוסיפה אף עוד ‘שמן למדורה’. למי שסובל מהפרעה זו אפילו חשיפה קצרה יומיומית של מספר דקות בלבד תחמיר תסמינים של אדמומיות ותעודד הופעת קופרוז ונימי דם אדומים באזורים רגישים כגון הסנטר והלחיים.

לכן, לסובלים מעור אדמומי ומרוזציאה, חשוב אף יותר מאוכלוסיות אחרות למרוח מסנני קרינה טובים שיגנו על העור מפני קרינת השמש שמפעילה בו תהליכים שקשה להשיב לאחור. אבל הסובלים מרוזציאה, גם סובלים מעור שאינו טולרנטי, ולכן תכשירים שאחרים עשויים למרוח בכיף, עלולים להוביל לאדמומית ותחושת צריבה בקרב רגישים.

על עור אדמומי ובחירה נכונה של מסנני קרינה
בחירה נכונה של מסנני קרינה תמנע החמרה של אדמומיות ותחושת צריבה בקרב מי שסובל מרוזציאה

טוב, שוכנעתי. מה צריך?

תפקיד כל המסננים הקיימים הם לסנן את הקרינה המזיקה של השמש. כולנו גם שמענו כבר את המושגים UVB ו- UVA. ראשי התיבות הללו מסמנים “קרינה על סגולה” (Ultra Violet) והאות האחרונה מסמנת את הסוג.

קרינה מסוג A  היא זו שחודרת עמוק יותר לשכבות העור, יוצרת קמטים ומובילה להזדקנות מוקדמת של העור, וכיום יודעים שהיא מגבירה את ההשפעה המסרטנת שיש לקרינה מסוג B, שמצידה, גורמת לכוויות השמש שאנו מכירים ועלולה להוביל למחלת סרטן עור בשל נזקי שמש מצטברים.

מסננים של “הדור הישן” מכילים מסננים של קרינת B, והמסננים החדשים והמחמירים יותר כבר מכילים סינון לשני סוגי הקרניים. אז בתור תנאי ראשון, עדיף תכשיר שמכיל את שני סוגי הסינון.

איך עושה מסנן?

בגדול, מסנני הקרינה נחלקים לשתי קטגוריות. תכשירים אורגניים ואנאורגניים. ולא, לא מדובר ב”אורגני” במובן של ‘צמחי’, ‘טבעי’ או ‘נטול חומרי הדברה’, אלא הכוונה היא לחומרים אורגניים המבוססים על מולקולות פחמניות, או חומרים אנאורגניים החוסמים את הקרינה שעשויים ממינרלים.

תכשירים המכילים חומרים אורגניים מגנים על העור בכך שהם סופגים את הקרינה וממירים אותה לאנרגיית חום. דוגמה לסופגי קרינה הם: אבובנזון (Avobenzone) או אוקסיבנזון (Oxybenzone), חומצה פאראמינובנזואית (PABA) וצינאמטים (Cinnamates). חיסרון קבוצה זו של חומרים הוא שהם נוטים להתפרק ככל שהחשיפה לשמש מתמשכת, ולכן הגנתם מתפוגגת אם לא תתמרחו שוב ושוב.

הקבוצה השנייה היא תכשירים המכילים מינרלים אנאורגניים כגון תחמוצת אבץ (Zinc Oxide) וטיטניום דו-חמצני (Titanium Dioxide), היוצרים שכבת מגן פיזיקלית החוסמת את הקרינה כליל ומחזירה אותה בחזרה לאטמוספרה, לפני שהיא בכלל מגיעה לעור.

SPF? זה משפיע?

ראשי התיבות SPF משמעם גורם החשיפה לשמש (Sun Protection Factor). דעו שערך זה מתייחס רק להגנה מפני קרני UVB ולא מתייחס לקרינת UVA. כמו כן, המספר שלצד ראשי התיבות מרמז לנו כמה שעות חשיפה בשמש יהיו “שוות” לשעה אחת בלעדי התכשיר. כלומר, תכשיר של SPF 30 מעיד ששעת קרינה אחת בלי שום מסנן קרינה שווה ל-10 שעות חשיפה עם התכשיר.

אך זהו נתון מתעתע. כי גם אם נחשף למשך שעה אחת בלבד, SPF 15, למשל, לא יספיק לנו. דרגת סינון 15 תתאים לחשיפה אקראית בת דקות ספורות בלבד לשמש ואם בכוונתנו להיחשף לזמן ממושך יותר, עלינו להשקיע ב-SPF 30 לפחות. אם עורנו לבן ורגיש, עלינו לבחור ב-SPF 50. וגם אם נבחר בגורם חשיפה גבוה 50, אין זה אומר שמותר לנו להיחשף לשעות רבות. יש עוד פרמטרים חשובים. למשל, יעילות התכשיר תחל כחצי שעה בלבד לאחר המריחה. אז אם נתמרח וישר נצא אל השמש, לא נהיה מוגנים! אז בבקשה לא למרוח רק כשאתם כבר בחוץ. מרחו חצי שעה לפני חשיפה.

כמו כן, מרבית התכשירים אינם יעילים שעתיים אחרי מריחתם, אז אם לא נתמרח שנית, שוב נהיה לא מוגנים. חשוב לדעת שוויתור על מריחה חוזרת טומן בחובו קנס נוסף, היות והמריחה הקודמת הותירה רדיקליים חופשיים שנוצרו במשך הזמן, הפוגעים בעור, ומריחה חוזרת תבטל זאת.

גם מתחת לבגדים!

אז כולנו יודעים שעלינו להתמרח באזורי העור החשופים (כאילו דא!). אבל ידעתם שחובה להתמרח גם מתחת לבגדים? כן-כן. קרינת השמש המזיקה מסוג A עוברת ישירות דרך שכבות הבד ופוגעת לנו בעור. אם אינכם מוגנים בלבוש עשוי בד ייחודי שעבר טיפול מגן מפני שמש, אז חובה להתמרח גם מתחת לחולצה והמכנסים. וגם זכרו, שאם ניגבתם את הפנים במגבת בזמן הספורט או הישיבה בים, אז עליכם להתמרח שוב. אכן כן. המגבת הסירה את התכשיר, אז נא לא להתעצל!

מלכוד 22.

לסובלים מעור אלרגי, מאקנה הורמונלי, מפצעונים כתוצאה משגשוג יתר של הטפיל ‘דמודקס’ המיקרוסקופי השוכן דרך קבע בעורנו (כן כן, יש כזו חיה), מעור אדמומי, או מרוזציאה, יש פה ממש מלכוד. מצד אחד, כמי ששמש מהווה גורם מחמיר המעורר בהם יותר תסמינים, הם דווקא אלה שיהנו הכי הרבה מהתועלת של מסנני הקרינה. אולם דווקא הם אלה שגם הכי רגישים למרכיבים אלרגניים בתכשירים קוסמטיים, ולכן עלולים להגיב בעוצמה לתכשיר. וכך שוב, לתדלק את מעגל הקסמים ולהחמיר את התסמינים.

העור שבקצה המנהרה.

מי שעורם אלרגי, סובל מאקנה,  או רוזציאה צריכים להתרחק מתכשירים המכילים חומרי שימור או בישום, ומהחומרים PABA ואוקסיבנסון (Oxybenzone).

דווקא התכשירים האנאורגניים הפיזיקליים הם אלה שפחות סביר שיעוררו תגובה עורית, כמו גם אלו המכילים סיליקטים או אקמסול (Ecamsule).

מי שסובלים מעור אלרגי, או מרוזציאה, צריכים להימנע מתכשירים המכילים אלכוהול לחלוטין, לעומת עור הסובל מאקנה, שנוכחות האלכוהול דווקא תהא מייבשת ותעזור למנוע התפרצות עורית. אלו יעדיפו תכשירים במרקם ג’ל המכילים אלכוהול ויתנזרו מתכשירים המכילים שמנים. למשל, תכשירים המכילים אנסוליזול (Ensulizole) בעלי מרקם קליל יותר ופחות שומני ויתאימו לעור הסובל מאקנה, אך גם יש להיזהר! אם אתם נוטלים בנוסף לזאת תכשיר טופיקלי לטיפול באקנה, אזי שהתוצאה תהיה עור יבש מדי.

מי שסובלים מאקנה, או מדמודקס, חשוב שיבחרו בתכשיר לא קומדוגני (Non Comedogenic, שאינו סותם את נקבוביות העור), ולסובלים מדמודקס, חשוב שהתכשיר לא יכיל שמנים, כי אלה עלולים להחמיר את מצב העור ולעודד את שגשוג טפיל הדמודקס.

מה השורה תחתונה?

השמש מזיקה, ועל כן חובה להתאים מסנן קרינה שמתאים לכם באופן אישי, ושהולם את דרגת החשיפה הצפויה. חשוב להיות עם אצבע על הדופק ולשים לב אם יש תגובה עורית לא רצויה. אם הנכם סובלים מרוזציאה, למשל, חשיפה לשמש רק תעודד הסמקה ואודם ומצד שני, טולרנטיות העור הרבה יותר נמוכה, ואתם עלולים להגיב לחומרי השימור שבתכשיר בחומרה.

אל תתפתו לקנות תכשירים בספריי שקוף, שלכאורה עושים לנו חיים קלים. ידוע שתכשירי ספריי הם גם חשופים יותר למריחת-חסר, כי קשה כל כך לדעת מה טווח הכיסוי,  הקרירות של הספריי גורמת לחשוב שכיסינו את כל השטח, אך פעמים רבות ההתזה אינה מספיקה כלל. מיותר גם לציין שכדי שתכשיר זה יהווה תרחיף קליל מספיק כדי להיות מותז כספריי, הוא מכיל חומרים רבים נוספים, ביניהם אלכוהול, שמהווים טריגר להחמרה של תסמינים.

גם תכשירים שמגיעים בסטיק, אינם מכסים אותנו מספיק. אמנם אלה פעמים מיטיבים עימנו, כי הם אינם מכילים חומרים נדיפים או אלכוהוליים, אך הם עדיין קשים לניטור ומדידה ועל כן לא נדע באמת כמה מהסטיק באמת הצלחנו למרוח על עורנו ואם בטעות הותרנו חשוף את גשר האף.

ומה עם אבקה? בטח תשאלו, שהרי כיום יש תכשירים באבקה שנועדו לפיזור מעל לאיפור, כמו תכשירי פודרה מינרלית, שגם יתנו לנו מראה מט וגם יגנו על העור מפני השמש. אז חשוב לזכור, שאלה מספקים שכבת מגן קלילה מדי ואינם מתאימים לפעילות ספורטיבית שמלווה בהזעה או לחשיפה ממושכת לשמש.

אז לסיכום, דווקא התכשירים הטובים ביותר למי שעורם נוטה לאדמומיות או סובלים מרוזציאה, הם דווקא המסננים “הוותיקים” שמורחים על העור וש”מלבינים” קצת את צבעו. אלה המסננים האנאורגניים, המבוססים על עקרון “החזר” קרינת השמש, ולא על ספיגת קרניה, ומשכך, הם גם יוצרים פחות חום ותחושת בערה. כיום כבר ניתן למצוא על המדף גם תכשירים המכילים רכיבים אנאורגניים ממוזערים (Micronized) היוצרים מעטה שקוף על העור ומונעים את מראה המסכה הלבנה המוכר.

זה המקום לציין שאם אתם מתמרחים היטב, ומגנים על עורכם בקנאות, אנו גאים בכם, אך גם נשלח אתכם לבדיקות רמות ויטמין D. כי אמנם חשוב מאין כמוהו למנוע סיכון ולכוויה ופגיעה בעור, אך גם חסר בוויטמין D אותו אנו מקבלים בעת חשיפה לשמש, כדאי מאוד למנוע.

וחשוב מכל, זה להבין שגם מסנני קרינה הם פתרון חלקי בלבד ושבסופו של דבר, עדיף להיחשף לשמש כמה שפחות.

דילוג לתוכן