חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליצירת קשר:

לקביעת תור צרו קשר עוד היום:

הירשמו לניוזלטר שלנו!

רוזציאה גרנולומטית – מביטים למחלת העור בעיניים

זה קורה כמעט מדי יום. לקליניקה שלי מגיעים גברים או נשים, עם בעיה שמטרידה אותם מזה שנים. אחת מהן הייתה נטלי (שם בדוי), מורה בשנות ה-50 לחייה. נטלי הייתה בעלת גוון עור בהיר, עם היסטוריה של הסמקות חוזרות ונשנות באזור הפנים. כשהיא הבחינה לפני כמה חודשים בכמה בליטות קטנות ואדומות באזור העיניים, שגרמו לה לחוסר נוחות ולמבוכה, היא החליטה לעשות מעשה ולגשת לטיפול.

לאחר בירור מעמיק וביופסיה, התברר שמדובר במצב של רוזציאה גרנולומטית, ביטוי נוסף של מחלת העור הכרונית רוזציאה. למטופלת נרשם טיפול תרופתי בשילוב טיפולים מותאמים אישית אצלנו בקליניקה. למרות שאין קסמים בתחום הזה, כעבור מס’ חודשים פגשתי את נטלי שוב במצב רוח שונה לחלוטין. הטיפול המותאם השיג שליטה על התסמינים, הצבע חזר ללחיים שלה (הפעם במובן החיובי) והביטחון העצמי עלה.

נטלי, כמובן, אינה לבד. כולם היו שמחים להיפטר מהפצעונים, אחת מבעיות העור הבולטות ביותר (תרתי משמע), אבל רבים מגלים שיש לעיתים פער בין הרצוי למצוי. יש סוגים שונים של פצעים, שעלולים להופיע בכל חלקי העור מסיבות שונות ומגוונות. במאמר הבא נתייחס לתופעה עורית הידועה בשם “רוזציאה גרנולומטית” (Granulomatous Rosacea) , אחד מתתי הסוגים המורכבים של מחלת העור הכרונית השכיחה רוזציאה.

מהי רוזציאה גרנולומטית?

רוזציאה, כידוע, היא מחלת עור המאופיינת בהסמקות חוזרות ונשנות, עד לרמה של אדמומיות אקוטית. פעמים רבות המחלה טומנת בחובה תסמינים אחרים על העור, דוגמת התרחבות נימי דם קיימים והיווצרות נימים חדשים, הופעת פצעים המזכירים אקנה, הפרשות חלב מוגברות שהופכות את העור לשמנוני ותופעות אחרות שהן הכול חוץ מנעימות, דוגמת גלי חום, תחושת בעירה, צריבה, גרד ועוד. האדם הסובל מרוזציאה חווה אי נוחות משמעותית, לעיתים תוך פגיעה משמעותית בשגרת החיים ובביטחון העצמי שלו.

רוזציאה גרנולומטית טומנת בחובה כמה מהמאפיינים העיקריים של סוגי הרוזציאה האחרים, עם כמה נקודות ייחודיות. תת סוג זה של המחלה מופיע בעיקר סביב הפה, העיניים והעפעפיים, אזור הגלבלה (האזור שבין הגבות, המכונה גם “העין השלישית”) והאזור שמעל הגבות. סימני ההיכר המרכזיים של המחלה הם תפרחת המורכבת מנקודות אדומות המהוות מעין גרנולומות (גבשושיות מורמות) ואדמומיות חלקית.

רוזציאה גרנולומטית בסנטר המתאפיינת בגבשושיות צהבהבות -חומות או ורודות על גבי העור

מהם התסמינים של רוזציאה גרנולומטית?

התסמינים של רוזציאה גרנולומטית, בדומה לסוגים אחרים של רוזציאה או אפילו למחלות עור כמכלול, משתנים מאדם לאדם וברוב המקרים גם לאורך זמן. ברמה הכללית, רשימת התסמינים כוללת:

  • הופעת בליטות צהבהבות-חומות או ורודות (פאפולות אדומות מונומרפיות) על גבי העור
  • התעבות העור, במיוחד בצדי העיניים או הפה, מעל השפה העליונה ומעל הסנטר
  • אדמומיות
  • הרחבת כלי דם קטנים (טלנגיאקטזיה)
  • צריבה

חשוב לציין שבמקרה של רוזציאה גרנולומטית, רק העור מעורב כך שאיברים ואזורים אחרים בגוף אינם מושפעים. נקודה חשובה אחרת היא שסבירות גבוהה שהתסמינים יחלפו בשלב מסוים, אבל ישובו תוך פרק זמן מסוים. כך מדובר בבעיה שעלולה ללוות את האדם תקופה ארוכה, אפילו משך כל חייו.

מהם הגורמים לרוזציאה גרנולומטית?

הסיבה לרוזציאה גרנולומטית אינה ידועה באופן מלא, כשההערכה המקובלת היא שמעורבים בכך גורמים גנטיים וסביבתיים. אנשים בעלי נטייה גנטית או היסטוריה משפחתית של המחלה נמצאים בסיכון מוגבר לסבול ממנה. לעיתים מקור הבעיה הוא בדיכוי המערכת החיסונית, מה שעלול להיגרם עקב לא מעט סיבות.

המחלה עלולה לתקוף גברים ונשים כאחד. היא נפוצה יותר בקרב מבוגרים, ובעיקר נשים בגיל העמידה, אבל ייתכן מאוד שהיא תופיע גם בגילים מוקדמים יותר. המחלה אינה מדבקת ולא קשורה באופן ישיר להיגיינה, אבל גורמים דוגמת אלכוהול, שתייה חמה, מאכלים חריפים, מתח וסטרס, שימוש במוצרי קוסמטיקה וטיפוח או סוגים מסוימים או תרופות (לדוגמה, כאלה המרחיבות את כלי הדם) עלולים להחמיר את ממדיה ולגרום להחמרת התסמינים.

כיצד מאבחנים?

אבחון רוזציאה גרנולומטית אינו משימה פשוטה, במיוחד על רקע העובדה שהמחלה עלולה להיראות כמו מצבי עור אחרים ולכלול תסמינים דומים להם. המשמעות היא שבלא מעט מקרים מאבחנים את הבעיה באופן שגוי, לרבות דרמטיטיס פריאורלית (תפרחת מסביב לפה), דלקת עור הנובעת ממגע, תפרחת הנגרמת משגשוג של טפיל הדמודקס ועוד. למרות שייתכן מצב של אבחון המחלה במקביל עם תופעות עוריות אחרות, כמו דמודקס, מדובר בבעיה הדורשת התייחסות נפרדת וטיפול מותאם.

בשונה מתתי סוגים אחרים של רוזציאה, האבחנה נעשית בדרך כלל על סמך התסמינים והממצאים האופייניים שנראים מבדיקת רקמה הנלקחת בביופסיית עור. נהוג לבצע בנוסף בדיקות בעזרת מערכות לדימות העור, דוגמת מכשיר הדרמוסקופ המצוי בידי חלק מרופאי העור, לצורך אבחון נוכחות של דמודקס בעור.

חלק מרכזי באבחון הוא שלילת מצבים אחרים בעור שעלולים להסביר חלק מהתסמינים. כך למשל במקרים מסוימים, כדי לשלול דלקת עור ממגע, יישלח המטופל להשלמת תבחיני מטלית, בדיקה הבוחנת למעשה את הרגישות למרכיבים נוספים הנמצאים במוצרים קוסמטיים.

בנוסף ייתכן שיהיה צורך בבדיקות דם לגילוי נוגדנים מסוג אימונוגלובין E, בעזרת מדידת רמות ה-lgE. המדובר הוא בחלבונים מרכזיים במערכת החיסון, המהווים חלק משמעותי מהתגובות האלרגיות המתרחשות בגוף. הבדיקה נעשית כשרוצים לברר נטייה לאלרגיה, ומסייעת באבחון הגורם לה.

כיצד מטפלים?

הטיפול ברוזציאה גרנולומטית נחשב למאתגר. למרות שאין קונצנזוס עדכני לגבי הגישה הטובה ביותר לטיפול, ולמרות שאין טיפול “סטנדרטי” לבעיה, העובדות בשטח מראות שתופעה עורית זו ניתנת לטיפול יעיל, אפילו בהצלחה מרובה. לפני שניגשים לדרכי הטיפול הספציפיות, חשוב לתאם ציפיות. רוזציאה גרנולומטית היא מצב ארוך טווח וכרוני, ומעצם ההגדרה הזו אנחנו מבינים שבלתי אפשרי להתגבר על המחלה לחלוטין. הטיפולים מסייעים מאוד לשלוט על התסמינים ולהפחית את תדירותם, אבל גם כך הם עלולים לחזור מפעם לפעם.

ליתר דיוק, הטיפול בבעיה דומה לצורות אחרות של רוזציאה. הטיפול מבוסס על שליטה ככל שניתן בתסמינים, מטרה שניתן להשיג בעזרת שילוב של מספר כלים. ברוב המקרים נבחר לשלב תרופות, דוגמת אנטיביוטיקה, תרופות אנטי דלקתיות, רואקוטן (תרופה הנרשמת לרוב לטיפול באקנה) ואחרות. הטיפול עשוי לשלב משחות אימונומודולטוריות, כלומר, כאלה המפחיתות את פעילות מערכת החיסון שפועלת על פני העור ומביאה לתסמינים שתוארו מעלה.

לצד זה נהוג לבצע טיפולים מורכבים יותר, דוגמת טיפולי לייזר או טיפול באור באמצעות פוטותרפיה בשילוב אור פלורצנטי.

לעיתים, המפתח להתמודדות נמצא בשגרת החיים

לצד הטיפולים המגוונים לרוזציאה גרנולומטית, יש כמה הנחיות שמומלץ מאוד שהסובלים מהבעיה יאמצו בהקדם. חשוב שהם יימנעו ככל שניתן מגורמים שעלולים לעורר את המצב או להחמיר אותו, דוגמת צריכה מופרזת של משקאות חמים או משקאות אלכוהוליים, חשיפה לשמש והימצאות בסביבות חמות.

המלצה חשובה אחרת היא להימנע משימוש בתכשירים קוסמטיים מגרים, ו/או פיליניגים אגרסיבים על גבי העור. אלו עלולים לחולל יותר נזק מתועלת, להנציח את הבעיה ולהחמיר את תסמיניה.

למרכז לטיפול ברוזציאה הצלחה מרובה בטיפול ברוזציאה גרנולומטית. הטיפולים מתבססים על מתדולוגיה שפותחה עם השנים, תוך גישה הוליסטית מערכתית הכוללת את מיטב הטכנולוגיות ופורמולציות לטיפול תומך בבית בהתאמה אישית.

אם אתם סובלים מתת סוג קליני זה, אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר לפגישת אבחון וייעוץ אישית.

דילוג לתוכן