חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליצירת קשר:

לקביעת תור צרו קשר עוד היום:

הירשמו לניוזלטר שלנו!

על סטרואידים ורוזציאה

יש המכנים אותם תרופת פלא, שכן השימוש בהם מסייע להקלה מהירה של תהליכים דלקתיים בעור ובכל זאת, השם  סטרואידים גורם לנו לא פעם, לתחושת אי נוחות ואפילו רתיעה.  

אז על מה המהומה? או שמא מדובר במאומה..? ומה בכלל הקשר להפרעת העור רוזציאה?
הכל במאמר הבא..

זהירות! סטרואידים...

סטרואידים הם סוג חשוב של תרופות הדומות להורמונים טבעיים המיוצרים בגוף. רובנו מכירים אותם בשם הידרוקורטיזון, קורטיזון, קורטיקוסטרואידים ואפילו פרדניזון. הם ניתנים ע”י אנשי מקצוע לזמן מוגבל, על מנת להפחית אדמומיות ודלקתיות ולעיתים הם מהווים טיפול נפוץ ומועדף במחלות עור מסוימות כדוגמת, אקזמה, דרמטיטיס, סבוריאה, אקנה, ובמקרים מסוימים אפילו לרוזציאה. תרופות כדוגמת: טבעדרם, נרידרם, טבעקוטן, פוליקוטן, אלוקום, אפלומיצין הידרואגיסטן, נאו מדרול ורשימה ארוכה ולא מבוטלת, ניתנת לא פעם לטיפול באדמומיות מפושטת ולמצבים של פצעים טורדניים. מנגד, שימוש ארוך טווח בסטרואידים עלול לגרום לתופעות קליניות הרסניות בעוראז האם השימוש בהם הוא עדיין הטיפול המועדף? ובכן, לא בהכרח…

סינת'יה ניקסון וקמרון דיאז על פי הפרסומים סובלות מרוזציאה

מה היא הפרעת העור רוזציאה?

רבים מאתנו כלל לא שמעו על מחלת הרוזציאה או ליתר דיוק, רבים מאתנו מכירים את הסימפטומים אך כלל לא יודעים כי כך היא מכונה. רוזציאה ידועה כ”מחלת השתיינים” או תסמונת “האף האדום” או תופעת “הפנים האדומות”, שכן אנשים ששותים הרבה אלכוהול מתאפיינים בעור אדמומי, נימי דם מפושטים ובמקרים רבים, אף בולבוסי. תתפלאו כי המחלה שכיחה בגילאי 30 ועד 60 וניצפת בעיקר בגון עור הלבן, אך כיום ניתן לאבחנה גם בגילאים צעירים יותר. אלכוהול ובמיוחד יין אדום עלול להחמיר את הסימפטומים אך הוא אינו בפני עצמו מהווה הגורם למחלה.

רובנו אינם יודעים אבל גם לנשיא דונלנד טראמפ, ביל קלינטון, הנסיך צ’ארלס, השחקניות קמרון דיאז, רנה זלווגר וכמובן סינת’יה ניקסון הידועה כמירנדה מ”סקס והעיר הגדולה” כולם ככולם סובלים מרוזציאה לפחות על פי התמונות והפרסומים. אז אם ברצוננו לדייק יותר לגבי תסמיני המחלה, הרי שמדובר בהסמקות חוזרות ונישנות ועד אדמומיות קבועה בפנים המלווה בנימי דם ובמקרים רבים פצעים דמוי אקנה לא מוגלתיים. במקרים אקוטים תתכן התעבות רקמת האף האופיינית יותר לגברים ופגיעה עינית המתבטאת לא פעם בגרד וצריבה, אודם ותחושת גוף זר.

וכן,למי שאינו יודע, זאת הפרעת עור הנפוצה בקרב למעלה מ- 18 מליון אמריקאים ובאירופה -למעלה מעשר אחוז מהאוכלוסיה (על פי ארגון הרוזציאה העולמי)…

אז איפה מתחילה הבעיה?

שימוש ארוך טווח של סטרואידים לטיפול מקומי יכול לגרום לא רק להיווצרות מואצת של נימי דם ואטרופיה (הידקקות העור). למעשה  שימוש ארוך טווח יכול לגרום לסימפטומים דמויי הפרעת העור רוזצאה, או להחמרה בסימפטומים של הפרעת עור זאת. טיפול ממושך בסטרואידים יכול לגרום להחמרה של אדמימות בעת הפסקת השימוש. תופעה זאת הידועה בשם “אפקט ריבאונד” (Rebound phenomenon)  או תסמונת הגמילה מסטרואידים, יוצרת למעשה תלות בשימוש.

סימפטומים נוספים האופיינים בעת הפסקת שימוש ממושך לצד אדמומיות: גרד, צריבה, הרגשת חום מקומית, פיגמנטציה, קשקשת, רגישות העור בחשיפה לשמש (פוטוסנסטיביות) ופצעונים.

תסמונת הגמילה מסטרואידים ותופעת הריבאונד- שימוש ממושך בסטרואידים והפסקתם עלול להחמיר את האדמומיות בעור
תופעת הריבאונד כתוצאה משימוש ארוך טווח בסטרואידים - לפני טיפול

הצילו סטרואידים..

אחד המקרים הקשים ביותר אשר הגיעו אליי לטיפול בקליניקה ואשר את תמונותיה הנכם רואים. הלקוחה סבלה ממחלת העור רוזציאה אשר התבטאה באדמומיות עקשנית בלחי אחת של הפנים. לאותה גברת ניתן תכשיר אשר הכיל מרכיב סטרואידי אך למרות שניתנו לה התוויות נגד כנגד שימוש ממושך בתכשיר, הנ”ל ראתה כי טוב מבחינת ההטבה אשר ניצפתה בעורה ולכן השתמשה בתכשיר במשך מס שנים עד שהחליטה להפסיק את השימוש בו. התוצאה: החמרה אקוטית ביותר בעור פניה או כפי שציינו, תופעת הריבאונד (Rebound).

מסקנות:

אם אובחנה בעורכם רוזציאה או שהנכם סובלים מאדמומיות עקשנית, נימי דם מפושטים ו/או “אקזמה טורדנית”, זכרו כי השימוש בסטרואידים אינו מומלץ כלל וכלל!

 

טיפול בסטרואידים הינו טיפול נפוץ אך לעיתים אינו הטיפול המועדף ולכן שיקלו שוב את השימוש כי לפעמים ניתן למצוא חלופות טובות לטיפול.

 

החלטתם להשתמש בסטרואידים, הישמעו להוראות איש המקצוע ומרחו לתקופה מוגבלת בזמן. אין להשתמש בתרופה לעיתים קרובות או לתקופה ממושכת מבלי להיוועץ עם רופא. המינון ומשך הטיפול ייקבעו על ידי איש המקצוע בלבד ויעשו תחת פיקוח דרמטולוגי קפדני!

 

מומלץ תמיד לקרוא את מרכיבי התרופה שניתנה לכם טרם השימוש, במיוחד כשהסימפטומים בעור פניכם חוזרים ונשנים. כך תזכרו כי מדובר בסטרואידים גם אם עבר זמן רב מהשימוש הראשוני בתכשיר. קיים מגוון רחב של סטרואידים במינונים משתנים בתכשירים תרופתיים. קיימים סטרואידים בעלי פעילות חזקה יותר וסטרואידים בעלי פעילות חלשה יותר (Low – to high – potency).כך או כך השימוש בהם מוגבל עוד יותר בזמן.

 

אז אם בעורכם פצעים טורדניים ואדמומיות עקשנית, צרו עמנו קשר לאבחון קליני ולהתאמה של פרוטוקול טיפולי ללא סטרואידים!

ובאשר ללקוחה… מסוקרנים לראות כיצד היא נראית כיום לאחר תק’ טיפולים? על כך נכתוב בפוסט הבא….

דילוג לתוכן