חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליצירת קשר:

לקביעת תור צרו קשר עוד היום:

הירשמו לניוזלטר שלנו!

על אקנה הורמונלי ורוזציאה

לרובנו מוכרת התופעה המתסכלת, של פצעים אדמדמים תת עוריים בפנים, הנראים כבליטות נפוחות ולא אסתטיות. חלקנו סובלים מאדמומיות מפושטת ועקשנית ומרקם עור גבשושי ולא אחיד.

חשבתם שאקנה הוא נחלתם של צעירים ולהיות בוגר משמע להפטר מפצעי אקנה לעולמים. אז איך תדעו אם בעורכם אקנה בעור הבוגר או בכלל משהו אחר?

הצילו - פצעים

פצעים המופיעים בעשור השלישי והרביעי הינם תופעה מוכרת ושכיחה למדי. פצעים לפני מחזור, פצעים המופיעים בעור הפנים בשל תופעה ידועה של שחלות פוליציסטיות ופצעי אקנה המופיעים בהריון, טיפולי פוריות או לאחר הפסקת גלולות הינם תופעה היכולה להצביע על בעיות רקע הורמונליות. מנגד, פצעים טורדניים שאינם מפסיקים לצוץ יכולים להצביע גם על הפרעת העור רוזציאה.

שתי ההפרעות עשויות להיות מבלבלות מאד, במיוחד כאשר ניגשתם לאיש מקצוע אשר ציין כי בעורכם:
“אקנה rosacea”

אז אם ניסיתם תרופות וכל מיני משחות, שלא עזרו או שרק היטיבו לתקופה מסויימת כדאי שתכירו  את ההבדלים בין שתי הפרעות עור אלו, על מנת לוודא שהטיפול הניתן לכם הוא הנכון והמתאים ביותר.

כיצד מאבחנים אקנה הורמונלי או רוזציאה?

רוזציאה הינה הפרעת עור דלקתית, השכיחה בעיקר בקרב אנשים בעלי גון עור בהיר בגילאי 30 ועד 60. לעומת זאת אקנה שכיחה מאד גם בגון עור הכהה במידה רבה. סימפטומים אופיינים לאקנה הורמונלי נצפים בד”כ כפצעים באזור קו הלסת התחתונה הנושק לצידי האוזניים, צידי הפנים, צוואר וסנטר. מנגד ברוזציאה, יופיעו בפנים ולא באזורי גוף אחרים, פצעונים אדומים קטנים או גדולים, הנראים לעיתים כמעין תפרחת בעור אך בשונה מאקנה בד”כ ללא ראש מוגלתי. סמפטומים נוספים לרוזציאה הינם הסמקות חוזרות ונשנות ועד אדמומיות קבועה האופיינית למרכז הפנים קרי, סנטר, מצח, אף (תסמונת האף האדום) ולחיים עם נוכחות מוגברת של נימי דם. במקרים מסויימים בשונה מאקנה, תתכן מעורבות עינית המתבטאת בעיניים אדומות או יבשות המלווה לא פעם בגרד וצריבה ובמקרים אקוטים תתכן התעבות רקמת האף (הידועה כתופעה של אף בולבוסי – האופייני יותר לגברים).

צלקות, כתמים ומה שביניהם...

צלקות אקנה הינה תופעה השכיחה באקנה בגיל הצעיר ואף באקנה הורמונלי בגיל הבוגר. מנגד, התופעה כמעט ואינה מאובחנת כאשר מדובר ברוזציאה. פצעים  אשר הותירו את חותמם בצורה של כתמי עור אדומים וחומים הינה תופעה נוספת האופיינית לאקנה ויש המבלבלים כתמים אדומים כהצטלקויות ולהיפך! התופעה המכונה בטרמינולוגיה רפואית גם פיגמנטציה פוסט אקנתית, יכולה להתפתח בכל סוגי העור אבל נוטה להיות חמורה יותר בקרב אנשים בעלי גון עור בינוני עד כהה. התופעה הופכת ליותר ממתסכלת כשאותם כתמי עור “חותמים קבע” בעור פנינו ומסרבים להעלם גם אם עברו חודשים רבים.

פיגמנטציה פוסט אקנתית הינה בעצם תגובה טבעית של העור לדלקת. כאשר העור מתרפא,  הוא מייצר יותר מדי חלבון מלנין. אותו חלבון, המעניק לעורנו את צבעו והאחראי על שינויי הצבע המופיעים בעת שאנו משתזפים. פיגמנט זה למעשה נותר בעורנו גם לאחר שהפצע נרפא לחלוטין.

 

מנגד, ברוזציאה, גם אם נותרים כתמי עור אדומים, הרי שבהסתכלות מיקרוסקופית הכתמים לרב הינם צבר של נימי דם מפאת תהליך מואץ של יצירת נימי דם האופייני להפרעת עור זאת ומשכך, טיפול שונה. כך או כך, אם בעור פניכם פצעים או כתמים לרוב – השאירו זאת לטיפולם של אנשי המקצוע וזכרו כי אין “לפוצץ”, “לטפל” או לחטט בפצעים ובכתמים באופן ידני ובלתי מקצועי!

גורמים שמחמירים

רבים מאתנו טוענים כי שמש מיטיבה עם פצעי האקנה אשר בעורם. מנגד, חשיפה לשמש עלולה להחמיר עד מאד את האדמימות האופיינית לרוזציאה.

מאכלים חריפים, שתיית אלכוהול ויין, מזג אויר קר ומנגד ישיבה באוטו חם, מקלחות חמות ופעילות גופנית מאומצת יש בהם בכדי להחמיר את הסימפטומים ברוזציאה, אך אין בהם כלל בכדי להשפיע על חומרת הסימפטומים באקנה הורמונלי.   

גבשושיות שומן בעור, כמו כן, קומדונים המזוהים כ”נקודות או ראשים שחורים” הינה תופעה השכיחה יותר באקנה. הפרשת חלב מוגברת, המוכרת לכולנו כעור שמנוני והאופיינית לשתי הפרעות עור אלו, יכולה להיות מושפעת מצריכה של מוצרי חלב פרה ונגזרותיו. צריכה של חלב ובין היתר חלב דל שומן עלולה לגרום לעלייה בהפרשתו  של ההורמון (Insulin – Like Growth Factor -1), המעודד יצור של הורמונים גבריים אנדרוגנים אשר יש בהשפעתם להוביל ליצירה מוגברת של קומדונים והיווצרות פצעים.

מנגד, מרכיבים תזונתיים בחלב כדוגמת מולקולת הסוכר מסוג “אוליגוסכרידים” יש בהשפעתם לשנות את התנהגות בלוטת החלב, להשפיע על ייצור השומנים בבלוטה ועל הפרשת חומרים המשתתפים בתהליכים דלקתיים. כך או כך, אם בעורכם פצעי אקנה או רוזציאה מומלץ להגביל את צריכת החלב ומזונות המכילים סוכרים.

סוכר ומוצרי חלב יכולים להחמיר את הסימפטומים האופיינים לאקנה ורוזציאה

טפיל או חיידק – החולייה המקשרת

אקנה הוא תוצר של גורמים רבים, המערבים את זקיקי השיער, גירוי הורמונלי של תאי בלוטת החלב וחיידקים שקרויים פרופיוניבקטריום אקנה או בקיצור (P.acne). חיידקים אלו שנמצאים באופן שגרתי בעור, מפרקים את החלב לחומצות שומן חופשיות והתוצאה: דלקת של בלוטת החלב סביב זקיק השערה. הטיפול אם כן, יהיה בדרך כלל טיפול אנטי בקטריאלי המשלב לעיתים אנטיביוטיקה ותרופות בעלות השפעה אנטי דלקתית.

מנגד, ברוזציאה, אנו מאבחנים לעיתים נוכחות מוגברת של  טפיל הידוע בשם: דמודקס מייטס (Demodex Mites). טפיל זה החי באזור זקיקי השערות ובלוטות החלב מצוי בקרב אחוז ניכר של האוכלוסייה ללא סימפטומים קליניים בעור. אולם, תפקוד לקוי של המערכת החיסונית הטבעית של העור עלול לגרום בין היתר להתרבות ניכרת של הטפיל ולתופעה ידועה של פצעונים אדומים או מעין תפרחת בעור…הטיפול אם כן, יהיה טיפול אנטי – טפילי.

ולקראת סיום....

חשוב להבין שרוזציאה אינה אקנה, למרות שלעיתים הפרעת עור זאת מאובחנת לצד אקנה.

תרופות כדוגמת רואקוטן או קיורטן הידועות גם בשם (Isotretinoin). אנטיביוטיקה מסוג מינוציקלין או דוקסילין ותכשירים רפואיים נוספים נרשמים לעיתים לטיפול בשתי הפרעות אלו. אך מה לגבי הפוטנציאל לתופעות הלוואי הקשות? הרגישות לאנטיביוטיקה, עמידות החיידקים, היובש האדמומיות והפוטנציאל לגירוי העור. ומה לגבי סיום תק’ הטיפול והישנות חזרתם של הפצעים…

כיצד נדע אם כן לבחור את הטיפול הנכון על מנת להיטיב עם העור? עדיין מבולבלים……? אז למה לחכות?
מוזמנים ליצור עימנו קשר לאיבחון קליני מדוייק של העור!

רוזציאה דמויית אקנה

רוזציאה דמויית אקנה –
סימפטומים זהים, הפרעות עור שונות

רוזציאה בלחיים ואדמומיות בפנים

רוזציאה על הלחי

 

דילוג לתוכן