חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליצירת קשר:

לקביעת תור צרו קשר עוד היום:

הירשמו לניוזלטר שלנו!

סטרואידים ואלוקום Elocom - בעד או נגד?

כל מי שסובל מבעיות עור מכיר היטב את הטיפול בסטרואידים, בין אם באופן סיסטמי (בבליעה) או אטופי (מריחה על העור) שרופאים רבים רושמים בתור טיפול מיידי וראשוני.

המאמר הבא יעסוק בתופעות שקשורות בטיפול ממושך בתרופות סטרואידיות ותגובות שליליות שיש לשים אליהן לב.

זכרו, שכל מקרה לגופו ואין להחליט החלטות טיפוליות על דעת עצמכם מבלי לקבל ייעוץ רפואי מתאים.

אז מאיפה מתחילים? מההתחלה!

סטרואידים הם הורמונים שהגוף שלנו מייצר באופן טבעי, כגון הורמוני המין והכולסטרול. הקורטיקו-סטרואידים הם המפורסמים שבחבורה והם מיוצרים בבלוטת יותרת הכליה ומסייעים בוויסות מערכת החיסון והמטבוליזם. מסיבה זו הם עוזרים לנו בטיפול בריפוי דלקות שונות בגוף.

 

הטיפול הסטרואידי הסינטטי האטופי הראשון יצא בשנת 1951 על ידי צמד החוקרים זלצברגר ו-ויטן עם משחת ההידרקורטיזון. ומההתחלה היה ברור שזו חרב פיפיות. מצד אחד, קורטיקו-סטרואידים הם נוגדי דלקת עוצמתיים שבשימוש קצר טווח עושים טוב לעור, אך מצד שני, שימוש ממושך הראה רשימה ארוכה של תופעות לוואי.

 

רשימת תופעות הלוואי של סטרואידים היא ארוכה כל כך, שהיריעה קצרה מלתאר כאן את כולן, ולכן נזכיר רק את אלה שחשוב לדעת בהקשר של העור: רוזציאה ממקור סטרואידי, אקנה ממקור סטרואידי, היפר-פיגמנטציה, היפו-פיגמנטציה, שעירות יתר, דרמטיטיס פריוראלי (סביב הפה), שגשוג של טפיל הדמודקס בעור – וזה רק חלק קטן.

יפית כהן -דמודקס-משימוש-ארוך-טווח-בסטרואידים
שגשוג של טפיל הדמודקס כתוצאה משמוש ארוך טווח בסטרואידים

על מה כל המהומה?

אז התחלנו להשתמש בסטרואידים, והכל טוב ויפה. העור נרגע, האדמומיות המפושטת נעלמת לאיטה, ונראה שכל הסימפטומים בשליטה. אך ככל שנמשיך להשתמש בסטרואידים כך החשיפה לסיכונים עולה. הסובלים מרוזציאה עלולים לחוות החמרה של סימפטומים ישנים שחשבו שנפטרו מהם כגון אדמומית וגרד, הופעה של פצעונים מוגלתיים דמויי אקנה, הידקקות של העור (אטרופיה) והיווצרות מואצת של נימי דם.

אך התופעה המציקה והמתסכלת ביותר, היא תופעת הריבאונד (Rebound) או בשמה המקצועי ‘תופעת הגמילה מתכשירים אטופיים סטרואידיים’ ‏(Topical Steroid Withdrawal (TSW)‏) שבאנגלית מכנים אותה גם בתור ‘תסמונת העור האדום הצורב’ (Red burning skin), או ‘דרמטיטיס סטרואידי’. מדובר בתופעה בה העור מגיב בעוצמה רבה להפסקת הטיפול עקב תלות שפיתח בסטרואידים.

כן-כן, העור ממש מתמכר לסטרואידים וזו גמילה לכל דבר ועניין! אם נפסיק שימוש ממושך באלוקום (או תכשירים סטרואידיים אטופיים אחרים), העור יצית תסמינים עזים של אדמומית, פצעונים, גרד, צריבה, תחושת חום מקומי, פיגמנטציה, קשקשת, עור מתקלף, רגישות לחשיפה לשמש ועוד.

חשוב לציין שהאשמה בדרך כלל אינה נעוצה ברופאים, אלא בעיקר במטופלים. רבים מהמטופלים עוברים מרופא אחד לרופא אחר ולא מדווחים כיאות על הטיפול התרופתי אותו הם נטלו או נוטלים, או לחילופין, ייתכן והרופא המומחה המליץ להם שלא לחרוג בשימוש בתכשיר מעבר לפרק זמן מסויים אך ההטבה בתסמינים מפתה אותם להמשיך עוד ועוד במריחה, הרבה אחרי פרק הזמן המומלץ.

מקרים נוספים של מעבר מרופא אחד לאחר, קורים כשעולים בסולם המומחיות. למשל, רופא מומחה ראשון אליו פנתה המטופלת רשם לה תכשיר מקובל המכיל סטרואידים, אך לצערה, הבעיה המשיכה. המטופלת בצר לה, חיפשה רופא מומחה יותר מהראשון, בתור חוות דעת של מומחה “בכיר יותר”. הרופא החדש רשם תרופה סטרואידית חזקה יותר, במטרה להקל על התסמינים. אך הבעיה ממשיכה לבעור, תרתי משמע. תארו לכם שבכל ביקור נוסף, הרופא רשם לה תכשיר סטרואידי מסוג אחר, בניסיונות נואלים להרגיע את העור. בפועל, מטופלת זו (מקרה אמיתי!) נטלה סטרואידים על פני תקופה של 4 שנים ברציפות! והעור – הגיב בהתאם!

חשוב גם להזכיר את המקרים בהם תכשירים סטרואידיים עוברים מיד ליד, “באופן חברי”, מבלי שרופא בכלל המליץ או רשם טיפול שכזה באופן רשמי. משחות סטרואידיות רבות הן רחבות טווח, ולפעמים מומחה רושם אותם לבעיה מקומית באזור אחר בגוף, והפיתוי הוא גדול, להשתמש במשחה שנשארה לפצעונים או האדמומיות הסוררת שבעור הפנים.

אלוקום

המשחה המפורסמת ביותר שכל מי שסובלים מסבוריאה, מאדמומיות בפנים, מפצעונים טורדניים ואפילו מרוזציאה התנסה בה לפחות פעם אחת בחייו היא אלוקום (Elocom). המרכיב הפעיל העיקרי במשחה זו הוא מומטאזון פורואט (Mometasone Furoate), זהו קורטיקו-סטרואיד נוגד-דלקת המזוהה עם דרגת חוזק בינונית (Class 3 או Class 4 – הסבר על דירוג זה בהמשך).

 

רופאים אוהבים לרשום אלוקום לטיפול באדמומית, גירוי וגרד בעור למי שסובלים מסבוריאה, פסוראזיס, אטופיק דרמטיטיס, אלרגיה למגע (דלקת עור חריפה באזורי מגע עם חומר אלרגני) ועוד, כי הוא טיפול נוגד דלקת שנותן תוצאות מהירות ומרגיעות, והוא עדיין לא “התותחים הכבדים”. אך גם אם אין זה התכשיר החזק ביותר על המדפים, שימוש ארוך וממושך בהחלט יחמיר סימפטומים קיימים!

יפית כהן - ריבאונד-כתוצאה-משימוש-ארוך-טווח-בסטרואידים
ריבאונד (Rebound) כתוצאה משימוש ארוך טווח באלוקום
לא רק אלוקום

יש גם הידרוקורטיזון, קורטיזון, פרדניזון דקסמתאזון, פרדניזולון, בתאמתאזון, וקורטיקוסטרואידים אחרים שמשווקים תחת שמות תרופה שונים כגון טבעדרם, נרידרם, טבעקוטן, פוליקוטן, אפלומיצין הידרואגיסטן, נאו מדרול ועוד.

נספר לכם עוד. תכשירים אטופיים סטרואידיים מדורגים לפי דרגות חוזקם. החזקים ביותר מדורגים בתור Class 1 (דרגה 1) שנחשבת לפוטנטית ביותר והחלשים ביותר מדורגים בתור Class 7 (דרגה 7), שהיא דרגת הפוטנטיות החלשה ביותר.

דרגת הפוטנטיות מחושבת לפי אופן העברת התרופה לעור (המרכיב הנושא בתכשיר), עד כמה התרופה מצליחה להפעיל רצפטורים סטרואידיים בתאים, עד כמה היא גורמת להיצרות של נימי הדם ולהחוורה של העור (ההפך מאדמומיות).

כל דרגה מכילה תכשירים סטרואידיים מוכרים, באחוזי ריכוז מסויימים. (ראו כאן הדרגות השונות: מתוך אתר האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה). גם אם קיבלתם תכשיר מהקבוצה החלשה ביותר, השימוש בו “נחשב” לגמרי מבחינת יצירת חשיפה ותלות לתכשיר הפעיל בעור.

כמו כן, ישנם תכשירים אטופיים “משולבים” המכילים יותר מאשר חומר פעיל אחד, למשל, משחה שמוכרת בתור משחה אנטיביוטית אך היא מכילה גם סטרואידים בתור מרכיב נוסף, ועל כן, חשוב מאוד לא להתעלם מרשימת המרכיבים, ולקרוא אותה בעיון. בעיקר אם כבר נטלתם פרק זמן ארוך תכשיר סטרואידי מוביל.

כמו כן, ישנם תכשירים אטופיים “משולבים” המכילים יותר מאשר חומר פעיל אחד, למשל, משחה שמוכרת בתור משחה אנטיביוטית אך היא מכילה גם סטרואידים בתור מרכיב נוסף, ועל כן, חשוב מאוד לא להתעלם מרשימת המרכיבים, ולקרוא אותה בעיון. בעיקר אם כבר נטלתם פרק זמן ארוך תכשיר סטרואידי מוביל.

אז בעד או נגד?

כמו כל דבר בחיים, הכל תלוי באיך משתמשים.

קיבלתם סטרואידים?

  • צייתו להוראות הרופא ואל תשתמשו בתכשיר מעבר למשך המומלץ.
  • היו ערים לסיכונים ולתגובות של העור וספרו לרופא את כל שאתם חווים. אל תשמיטו מידע, ואל תחשבו שזה “סתם”.
  • אם החלפתם רופא, היו אחראיים על בריאותכם והקפידו לשתף אותו בכל ההיסטוריה התרופתית שנטלתם.
  • נשארה לכם משחה במגרה? לא רוצים לזרוק? יפה. זה לא אומר שמשתמשים בלי להיוועץ ברופא!
  • קראו את האותיות הקטנות בעלון התרופה ושימוש לב לריכוז! ריכוז גבוה יותר לא תמיד מבטיח טיפול טוב יותר. ככל שהריכוז גבוה יותר כך הסיכון של העור לפתח תלות בתכשיר עולה.
  • אם אתם סובלים מרוזציאה, אדמומיות עיקשת ונימי דם מפושטים, השימוש בסטרואידים אינו מומלץ ויש טיפולים אחרים.
דילוג לתוכן