חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליצירת קשר:

לקביעת תור צרו קשר עוד היום:

הירשמו לניוזלטר שלנו!

מיקרוביום פרנדלי - הדור בא של תכשירי קוסמטיקה לטיפול ברוזציאה

 

מוצרי טיפוח רבים נמצאים בשימוש נרחב לשיפור, הצערה וחידוש מראה העור. אך האם השימוש הקבוע בהם עלול להשפיע על הדינמיקה של אותם מיקרואורגזינמים המיישבים את עורנו?

 

מהו המיקרוביום?

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף האדם. הוא ממלא תפקיד חיוני כמחסום לגוף ומהווה גם בית למערכת אקולוגית של סביבה מגוונת של מיקרואורגניזמים: חיידקים, פטריות ווירוסים.

אם לוקחים צעד אחורה, לא רק בעור. גוף האדם כולו הוא למעשה ביתם של טריליוני חיידקים וידידים מיקרוסקופיים – שחיים איתנו בסימביוזה.

למשל, במערכת העיכול, החיידקים הידידותיים עוזרים לנו לפרק חומרי מזון שהגוף לא מסוגל לעכל וליצור חומרים שאינו יכול להפיק. הם גם שומרים על מערכת העיכול מפני חיידקים מזיקים שרוצים לחדור אלינו, מסייעים לנו בוויסות של מערכת החיסון, בוויסות הורמונאלי ועוד.

כך הם מגנים עלינו גם בעור. הרי לעור יש תפקיד מאוד מאוד חשוב. הוא מגן עלינו וחוצץ בין “מה שבפנים” לבין “מה שבחוץ”. על פני השטח שלו, חיה אקוסיסטמה שלמה של אורגניזמים מיקרוסקופיים שמקננים בנקבוביות ובזאת, מגנים על העור ועל הגוף מפני חדירה של חיידקים אלימים ונגיפים מסוכנים.

המיקרוביום, הוא השם שהשתרש למיקרופלורה או מיקרוביוטה, והוא ייחודי ממש כמו טביעת אצבע או קוד גנטי (DNA). אך שלא כמו טביעת האצבע או הדנ”א, הוא עלול להשתנות והוא בהחלט מושפע. למשל, ביחס למיקום, לסביבה, לגיל, למין, וכמובן – מה שבא עימו במגע. לכן, מוצרי קוסמטיקה או מוצרים אחרים שבהם אנו משתמשים משפיעים על אוכלוסיית הידידים שלנו ויכולים להפר את איזונה.

תרופות, תכשירים קוסמטיים ומה שביניהם

ישנם גורמים רבים שעלולים להפר את האיזון היקר של המיקרוביוטה. למעשה, כיום יודעים שפגיעה במחסום ההגנה של העור (שכבת הקרנית) ובהרכב המיקרוביום של העור, עלול לגרום להחמרה של תופעות עוריות כמו אקזמה, רוזציאה, אקנה, אלרגיה ואפילו להוביל לתהליך מואץ של הזדקנות העור.

הגורם המוכר לנו, הוא נטילה של תרופות מסוימות. כולם כבר יודעים שאנטיביוטיקה מחסלת את חיידקי המעיים הידידותיים ולכן כמעט כל רופא ממליץ במקביל לנטילת התרופה, ליטול גם תוספי מקרוביוטיקה מתאימים. אך מעטים מאוד יודעים שגם האיזון של פלורת העור הוא דבר רגיש מאוד.

שימוש ארוך טווח במריחה אטופית של סטרואידים או של אנטיביוטיקה, יפר משמעותית את איזון המיקרוביוטה ועלול לפגוע בפיזיולוגיה התקינה של העור.

אך אין מדובר רק בתרופות ובסטרואידים. גורם נפוץ מאוד קשור דווקא במוצרים קוסמטיים תמימים שמככבים במדפי הפארם. אלו מכילים חומרים רבים שעלולים להפר איזון יקר זה ולפגוע בשגשוג המיקרוביוטה.

המככבים הם חומרי השימור. תפקידם כשמם – להאריך את חיי המדף של המוצר. אך חשבו על כך. הסיבה שהם מצליחים לעשות זאת, קשורה בפעילות נוגדת חיידקים שיש בהם, ומכאן, שהם פוגעים גם במיקרוביוטה של העור. המיקרוביום עשוי מאוכלוסיית חיידקים, ולכן, גם הידידותיים נפגעים.

אך גם תכשירים שאינם מכילים חומרי שימור, אך המכילים חומרים בריכוז גבוה, כדוגמת שמנים אתריים, חומרי בישום, או ריכוז גבוה של חומצות, עלולים בתורם גם לפגוע במיקרואוקגניזמים שחיים על פני עורנו ולחשוף אותנו לבעיות שונות.

מיקרוביום פרנדלי - הדור בא של תכשירי קוסמטיקה לטיפול ברוזציאה
תכשירים קוסמטיים המגרים את העור עלולים לפגום במחסום ההגנה של העור ולגרום להחמרה של תופעות עוריות רבות

כיצד משתנה המיקרוביום של העור עם מוצרי טיפוח?

בשנים האחרונות אנו עדים להתפרצות של טפיל הדמודקס, הוא טפיל מיקרוסקופי שחי בשלום בעורנו, אך אם יתרבה יתר על המידה, יגרום לסימפטומים קליניים בעור. אנו רואים החמרה של עוד תופעות כדוגמת דרמטיטיס פריאורלי (תפרחות מסביב לפה), החמרה של סימפטומים כגון רוזציאה, אטופיק דרמטיטיס, אקזמה, סבוריאה ופסוריאזיס, רובם ככולם מראים קשר עם ערבוב של תכשירים קוסמטיים שבאים במגע עם העור או עם שימוש בתכשירים שמכילים מרכיבים פעילים מאוד בריכוזים גבוהים.

עור הסובל מרוזציאה או מהתפרצות של טפיל הדמודקס הוא עור רגיש ביותר ובדרך כלל אינו טולרנטי לתכשירים רבים. לכן, העיקרון שינחה אותנו בבחירת התכשירים, יהיה תכשיר שגם משקם את מחסום ההגנה של העור. אך תכשירים שמיועדים “לעור רגיש” הם לא מספיקים. כיום תעשיית הקוסמטיקה מבינה שהיא צריכה גם להתחשב באוכלוסיית המיקרואורגניזמים עצמה.

החידושים האחרונים בתעשייה, קשורים בפיתוח של תכשירים שהם Microbiome friendly (ידידותי למיקרוביום), ודואגים לסמן ולתייג תכשירים אלו, כדי להבדיל אותם מאחרים, מתוך הבנה שהעתיד טמון ב-Clean Beauty, תכשירים קוסמטיים המעודדים את אוכלוסיית המיקרוביוטה, כי רק בעזרתה נוכל לשפר את מראה העור ואת תכונותיו המגנות.

האם כל תכשיר אורגני או "טבעי" הוא ידידותי לעורנו?

חשוב לציין שקיים בלבול רב בתוך שפע התכשירים הבריאים, והטרנדים השונים שמציפים את השווקים. תכשירים אורגניים או טבעיים, גם אם אינם מכילים חומרי שימור, אינם ערובה להיותם ידידותיים למיקרוביום.

למשל, תכשירים המכילים ריכוז גבוה של שמנים טבעיים, דווקא עלולים להפר את איזון אוכלוסיית טפיל הדמודקס ולגרום לו לשגשוג יתר. תכשירים המכילים חומצות בריכוז גבוה, עלולים להחריף תסמינים של רוזציאה.

כלומר, עצם היות התכשיר “אורגני” או כזה שנועד לעור “רגיש” לא מעיד שהוא מהווה תכשיר ידידותי למיקרוביום. על כן חשוב לפתח מודעות לנושא זה ולסקור היטב את המוצרים ואת מרכיביהם.

אז מה הופך תכשיר קוסמטי לידידותי למיקרוביום? ואיך נדע אם הוא באמת בטוח למיקרוביום של עורנו או שמדובר רק בגימיק שיווקי טוב?

מהם הטיפים המובילים לחיפוש מוצר ידידותי למיקרוביום?

הכלל הראשון: “לס איז מור”. פחות זה יותר. כמה שפחות מרכיבים בתכשיר, כך גם נבטיח צמצום של ריאקציות ואלרגיות אפשריות בתגובה. זאת היא המגמה העולמית שכיום תעשיית הקוסמטיקה עוברת, ויותר ויותר מותגים מבינים שלשם פנינו מועדות.

 

הכלל השני: האותיות הקטנות. באיזה קרם שלא נבחר – תמיד לקרוא את האותיות הקטנות ואת רשימת המרכיבים לפני שאנחנו מתמרחים בכל ההבטחות הגדולות. כמו האמרה הידועה: “השטן נמצא בפרטים הקטנים” – ובמקרה שלנו – ברשימת המרכיבים.

 

הכלל השלישי: מודעות. עכשיו שאנו יודעים על הסכנות, נהיה צרכנים יותר טובים. כי בשורה התחתונה, מיקרוביום בריא הוא הבסיס לבריאות של עורנו, במיוחד כאשר אנו מדברים על תופעה עורית כגון רוזציאה.

 

מרבית המוצרים במדפי הפארם מכילים חומרים משמרים בריכוזים שלא רק מגנים על המוצר אלא גם מזיקים למיקרוביוטה היקרה של עורנו. והסיכונים טמונים בעוד מרכיבים, כגון, שמנים אתריים, חומרי בישום וחומרים פעילי שטח או דטרגנטים שמצויים בסבונים, מוצרים בעלי דרגת חומציות גבוהה (pH גבוה) יכולים גם בתורם להשפיע על המיקרוביוטה שלנו.

 

אז אם תרצו לזהות מוצר ידידותי למיקרוביום, ועדיין אינכם מוצאים את החותם הידידותי במדף או על תווית התכשיר, זכרו את הכלל הראשון והאחרון: “לס איז מור”. פחות זה יותר. זה נכון גם לגבי רשימת הרכיבים במוצרים עצמם, אך גם לגבי מספר התכשירים הקוסמטיים שאתם משלבים בשגרה היומיומית.

דילוג לתוכן