חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליצירת קשר:

לקביעת תור צרו קשר עוד היום:

הירשמו לניוזלטר שלנו!

כשהעור אדום נאכל ירוק – מזונות מומלצים לרוזציאה

מצבים רגשיים שליליים כמו דיכאון וחרדה עלולים להשפיע על מערכת העיכול ולהביא לשינויים בפלורת המעיים, לחדירות מעיים מוגברת ולדלקת מערכתית במעי. מצד שני, כיום יודעים כי סטרס משפיע על העור ובעיקר על שכבתו העליונה. שכבה זו היא מחסום פיזי יעיל ומתוחכם שמשמש כמו חיץ בין הגוף לבין הסביבה, ומגן מפני חדירת גורמים מיקרוסקופיים מזיקים ומאובדן נוזלי גוף.

המדע והרפואה יודעים כיום שפעילות תקינה של גופנו תלויה גם במיקרוביוטה (Microbiota) משגשגת ושמחה. מושג זה מתאר את כלל הדיירים המיקרוסקופיים, אלה המיקרואורגניזמים שחיים בגופנו. אוכלוסייה ידידותית זו של חיידקים, נגיפים, טפילים, פטריות ובקטריופאג’ים חיה איתנו בסמיביוזה מלאה בכל האזורים “החיצוניים” שלנו.

 

במערכת העיכול, למשל, שגם נחשבת “לחיצונית” היות ומהפה ועד לישבן זה הכל “צינור אחד ארוך” (שמכיל שכבות רירניות וסופגות מתאימות), הדיירים הבלתי נראים הללו עוזרים לנו בפירוק של חומרים או ביצירה של חומרים שאין ביכולתנו לנטרל או להפיק, הם שומרים על האקולוגיה הפנימית שלנו מפני מזיקים אחרים שרוצים לחדור אלינו פנימה, הם עוזרים בוויסות מערכת החיסון ועוד.

 

אותו הדבר קורה בעורנו. העור שלנו משמש כמחסום שמפריד בין הפנים לבין החוץ, והוא גם משמש כבית גידול ואקוסיסטמה לאורגניזמים מיקרוסקופיים רבים מני ספור.  אלו מקננים בין נקבוביות העור שלנו ומגנים עלינו מפני חדירה של חיידקים אלימים ונגיפים מסוכנים. שכבה זו, נקראת בטעות המיקרוביום העורי, אבל דעו שהמושג “מיקרוביום” מתאר את המצרף הגנטי, ולא את המיקרוביוטה של העור.

 

יש גורמים רבים שעלולים להפר את האיזון היקר של המיקרוביוטה. גורם נפוץ מאוד, הוא נטילה של תרופות מסויימות. העובדה שנטילה של אנטיביוטיקה משפיעה לרעה על פלורת המעיים כבר הפכה לנחלת הכלל וכולנו נוטלים גם תוספי מקרוביוטיקה, אך מעטים יודעים שהיא פוגעת גם באיזון של פלורת העור. כמו כן, שימוש ארוך טווח בסטרואידים גם גורם משמעותי שמפר את איזון המיקרוביוטה של העור. כל הפרת איזון שכזו עלולה לפגוע בפיזיולוגיה התקינה של העור, ויתרה מזאת,  מוצאים קשר הדוק בין העור שלנו לבין מצב מערכת העיכול, ובעיות במערכת העיכול פעמים רבות מלוות בתופעות עוריות כדוגמת: אקנה, סבוריאה, אקזמה, רוזציאה ואפילו אסטמה של העור ולהיפך.

 

גורם נוסף ומשמעותי אחר שעלול להפר את האיזון של המיקרוביוטה, זה רמות גבוהות של סטרס.

רמות גבוהות של מתח מדכאות את מערכת החיסון שלנו, ולכן פוגעת גם בידידים שלנו. בימים מאתגרים אלו חשוב שנבין כי קיימים מזונות ותוספי תזונה שיכולים לסייע לנו לשמור על בריאות תקינה של המעיים, לחזק את המערכת החיסונית של גופנו והמיקרוביוטה של עורנו. 

סטרס וכמו כן, נטילה של תרופות אנטיביוטיות עלולים להחליש את פלורת המעיים ופלורת העור

מערכת חיסונית חלשה יותר עלולה לגרום בין היתר להתפרצות של טפיל הדמודקס ולהחרפת הסימפטומים של רוזציאה. באותו האופן שבו מזונות מסוימים יכולים לעורר תגובה דלקתית ולהחמיר מצבי רוזציאה, כך מזונות אחרים יכולים לעזור לגופכם להילחם בדלקתיות ולהפחית תסמינים של רוזציאה.

אז מה מומלץ?

  • ירקות כמו אספרגוס, מלפפונים, בטטות, ירקות עליים, דלעת, ברוקולי, כרובית, סלרי, במיה, חסה, שעועית ירוקה וקישואים.
  • אוכמניות ופירות יער אחרים הם מקורות מצוינים לנוגדי חמצון טבעיים התורמים לבריאות הכללית של העור ושל כלל האיברים ובנוסף לזאת, הם מסייעים להילחם בנזקי השמש.
  • תבלינים שמרגיעים את המערכת כמו כוסברה, הל, זעפרן ושומר, ובייחוד הכורכום, שידוע בתכונותיו האנטי דלקתיות.
  • דגנים מלאים כדוגמת שיבולת שועל ואורז חום, הם גם בעלי אינדקס גלקמי נמוך (“מרימים” מעט את רמת הסוכר בדם) והם גם עתירים בוויטמינים מקבוצת ה-B שמיטיבה עם מערכת העצבים, שרבים מהם הרי מעצבבים את העור ומשפיעים על מצבו.
  • דגי ים כדוגמת סלמון, טונה, סרדינים, מקרלים, המכילים אומגה 3 שהוא נוגד דלקת חזק ומרכיב נפלא להפחתת אדמומיות.
  • מזונות דלי סוכר, דלי פחמימות, או מקבוצת הפחמימות המורכבות מועילים לנו לעור, בעוד שמזונות עתירי סוכרים פשוטים, סוכרים מזוקקים ועתירים בשומנים רוויים יכולים להוות טריגר לדלקתיות בגוף שמובילה לאקנה ולרוזציאה.
  •  גבינות מחלב עיזים. אם כבר גבינות אז גבינות מחלב עיזים – חלב עיזים הוא מקור טוב לחלבון, אך קל מאוד לעיכול ופועל כנוגד דלקת.
פרהביוטיקה -קיימים סיבים תזונתיים ומיני מזונות המעודדים שגשוג של הפלורה הטבעית של המעיים

ולסיום, נטילת פרוביוטיקה ופרביוטיקה (Probiotics and Prebiotics)-

אנשים הסובלים מבעיות מעיים או מי שנוטלים באופן תדיר אנטיביוטיקה או סטרואידים צריכים לשקם את אוכלוסיית הידידים הזעירים. תרופות אלה מפרות את האיזון העדין של החיידקים במעיים ולהוביל לצמיחת יתר של חיידקים רעים ולמחסור בחיידקים הטובים.

חוסר איזון חיידקי המעיים עלול להשפיע במקרים מסויימים גם על החמרת הסימפטומים של רוזציאה. לכן, צריכה יומיומית של מוצרים פרוביוטיים הן כתוספי תזונה או כמזונות המכילים חיידקים טובים הדומים לאלו המאכלסים באופן טבעי את המעיים (כמו ירקות כבושים בכבישה ביתית, יוגורט, לבנה וכו’) עשוייה להביא לתועלות בריאותיות ולסייע בתהליכי עיכול ובהגנה מפני גורמים מזהמים.

הפרוביוטיקה פועלת גם מבפנים החוצה, על ידי שמירה על איזון חיידקי בריא במעיים, ועל ידי כך יכולה להפחית את הדלקת הכללית בגוף שעלולה לגרום לרגישות במעטפת החיצונית של הגוף, העור שלנו, ובעקבות רגישות זו, להוביל לאקנה או לרוזציאה. על כן חיידקים פרוביוטיים יגנו גם על העור שלנו, ויסייעו לאיזון המקרוביוטה שלו.

ומהי הפרהביוטיקה, תשאלו? מושג זה מתייחס לסיבים תזונתיים שאינם מסיסים ואינם ניתנים לעיכול, ומשמשים קרקע ומזון המעודדים גדילה בפעילות החיידקים ‘הטובים’, ומעודדים שגשוג של הפלורה הטבעית של המעיים. מקצתם של מזונות אלו הם: בננות, בצל, שום, כרישה ודגנים מלאים כדוגמת שבולת שועל, שעורה וחיטה מונבטת.

לסיכום, בדומה לתרופות מרשם לרוזציאה, היעילות של “התרופות” הטבעיות הללו והשפעתם של מיני מזונות שונים משתנה מאדם לאדם ולכן יש לזכור שהתועלת והתגובה היא אינדיבידואלית לכל מקרה ומקרה. מה שכן, מובטח לכם שתזונה מאוזנת תשמח את כל הגוף שלכם, ולא רק את ידידינו הזעירים.

דילוג לתוכן