חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליצירת קשר:

לקביעת תור צרו קשר עוד היום:

הירשמו לניוזלטר שלנו!

טיפול תרופתי לרוזציאה


אדמומיות בעור הפנים המלווה לעיתים בפצעונים דמויי אקנה ועור שמנוני, מאובחנת לעיתים בשוגג כסבוריאה ואף כאקנה. במקרים רבים אנו מאבחנים בעיית עור סבוריאה לצד רוזציאה ולעיתים ההפרעה בעור היא שילוב של סבוריאה, רוזציאה וכן אקנה. בשל הסימפטומים הקליניים הדומים לשלושת הפרעות עור אלו (ובכל זאת קיים גם שוני רב..), לעיתים אנו עדים לאבחנות עור שגויות ועימן  גם טיפול תרופתי אשר מיטיב רק לתקופה מסויימת או שלא היטיב בכלל.

אחת השאלות השכיחות ביותר שאני נשאלת במסגרת פורום רוזציאה אותו אני מנהלת הינה:

“לפני כשנתיים וחצי, התחילה אדמומיות מתחת לעיניים ואזור הלחיים לאחר הלידה, ובשנה האחרונה התופעה רק הולכת ומחמירה. הייתי אצל 3 רופאי עור שונים: הראשונה נתנה לי תכשירים לאקנה, שכמובן לא עזרו. השני אמר שזו סבוריאה, והמליץ על רואקוטן. השלישי – שגם קרא לרופא נוסף לצורך האבחון, אבחן את זה כרוזציאה וגם שלח אותי לביופסיה, שיצאה שלילית. כשחזרתי אליו עם התוצאות הוא אמר שלמרות שהתוצאה שלילית נתייחס לזה כאל רוזציאה- וגם הוא המליץ על רואקוטן.
אני לא רוצה לקחת רואקוטן, הייתי שמחה להמלצות מה כן ניתן לעשות בנידון?
אציין שאני סובלת מאדמומיות רבה באזור הלחיים והמצח, עם מעט פצעונים (מרביתם לא מוגלתיים)”.

 אז כיצד נתאים טיפול תרופתי לרוזציאה? אם בכלל…

רוזציאה הינה הפרעת עור אשר סווגה בשל מורכבותה, לארבעה תת סוגים בהתאם לסימפטומים והתסמינים הקליניים. לעיתים אנו מאבחנים תסמינים בעלי מאפיינים של יותר מתת סוג אחד. חשוב להבין כי כמו בכל טיפול תרופתי, טיפול רפואי משתנה ממקרה למקרה ולכן המפתח להצלחת הטיפול מושתת על אבחון קליני מקיף של תסמיני המחלה והתאמה נכונה של הטיפול התרופתי.

כדורי רואקוטן, תרופה הניתנת לטיפול בפצעי בגרות ואיזון פעילות בלוטת החלב נרשמת במקרים רבים כאשר מאובחנת רוזציאה ואף ניתנת במקרים מסוימים למצבים בהם קיימת סבוריאה. אך האם יש צורך ליטול תרופה זאת הידועה בריבוי תופעות הלוואי? ובכן, לא בהכרח..

נתקלתי בקרב רבים ממטופליי אשר נטלו כדורי רואקוטן לטיפול ברוזציאה, אך עם תום השימוש נותרה האדמומיות ועמה גם תחושת היובש. לא פעם נתקלתי במטופלים אשר השתמשו בתכשיר הרפואי בשם אדפרין (Adaferin) הניתן לטיפול בעור השמנוני והאקנתי אך נותרו עם עור אדמומי, יבש ומגורה עוד יותר.

אנטיביוטיקה מינוציקלין (Minocycline) ודוקסיציקלין (Doxycycline) נימנות מבין האנטיביוטיקות היותר ידועות לטיפול ברוזציאה. כמו כן, תכשיר הרוזקס או נוריטט (Noritate) המכילים את המרכיב הפעיל מטרונידזול, הקיים גם כטיפול תרופתי בכדורים
(פלאג’יל ), ניתנים בד”כ כ- “Gold Standard” כטיפול תרופתי משחתי. כמובן שקיימים טיפולים אנטי – טפיליים במידה ואובחנו רמות גבוהות של טפיל הדמודקס. אז כיצד נדע מתי יש צורך בטיפול אנטיביוטי, ומה כאשר התכשיר הרפואי מותיר את העור אדמומי ומגורה?

רוזציאה דומה במובנים מסויימים גם לאקנה אך בכל זאת מדובר בהפרעות עור שונות. משנה זהירות נדרש עוד יותר כאשר משלבים טיפול תרופתי עם תכשירים המיועדים לאקנה והמכילים כדוגמא את המרכיב הידוע בשם בנזיל פרוקסיד.

אז מה חשוב שנדע?

טיפול בהפרעת העור רוזציאה מחייב טיפול אינטגרטיבי (משולב), המתבסס על טיפול תרופתי, פרוצדורות אסתטיות וקרמים דרמו – קוסמטיים. התאמה נכונה של הטיפול התרופתי מחייבת קודם אבחון קליני. במקרים מסוימים הטבה באדמומיות העור ובפצעונים דמויי אקנה תתרחש כאשר נשלב טיפול תרופתי לצד טיפול משחתי. טיפול תרופתי מחייב בנוסף ביקורת שוטפת ומעקב צמוד של איש מקצוע, במיוחד כאשר קיימות תופעות לוואי נילוות.

ומה כאשר קיימת רגישות לתרופה או למרכיב בתכשיר? הכיצד נדע אם נדרשת  תקופת הסתגלות של העור לתכשיר הרפואי או שהטיפול התרופתי כלל לא מיטיב עם הסימפטומים בעורנו? וכיצד אם בכלל נתאים את הטיפול לרוזציאה וסבוריאה יחדיו?

על כך תקראו בפוסט הבא..

דילוג לתוכן