חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליצירת קשר:

לקביעת תור צרו קשר עוד היום:

הירשמו לניוזלטר שלנו!

הרופא רשם לכם איברמקטין - ממה אתם סובלים?

לרובנו מוכרת התופעה המתסכלת של פצעונים טורדניים ומרקם עור גבשושי ולא אחיד. חשבתם לתומכם שאקנה הוא נחלתם של צעירים בגיל ההתבגרות ושאחד הפלוסים בלהיות אדם מבוגר אומר שנפטרים מפצעי האקנה לעולמים. אז מה נסגר?

אז ניגשתם לרופא עור שלאחר בדיקה רשם לכם את התרופה איברמקטין. ובאותה נשימה גם ציין שטפיל הדמודקס – הרים את ראשו בעורכם. אז מהי תרופת האיברמקטין וממה בעצם אתם סובלים?

נעים להכיר – טפיל הדמודקס

הדמודקס (Demodex Mites) הוא טפיל חוץ-גופי מיקרוסקופי בגודל שאינו עולה על 0.04  מ”מ ושמחזור חייו נמשך כשבועיים. בגוף האדם קיימים שני סוגים של טפיל זה המקנן בזקיקי שערות הפנים ובבסיס בלוטות החלב וניזון מהפרשת הסבום (שומן עורי) המופרש מבלוטות החלב שבעור.

אחוז ניכר של האוכלוסייה נושא על עורו טפיל זה ללא פתולוגיות מיוחדות או סימפטומים קליניים, אולם בעקבות היחלשות המערכת החיסונית של העור הקורית בשל סיבות מסוימות ביניהן ניתן למנות סטרס, מתח וחרדה; ליקוי במחסום ההגנה של העור; שימוש בתרופות לדיכוי מערכת החיסון או מריחה ממושכת של סטרואידים – כל אחת מסיבות אלה או כולן יחד, עלולות להוביל להתרבות ניכרת של הטפיל בעורנו ולתופעה ידועה בשם דמודקס (או דמודיסידוזיס).

הסימפטומים האופיינים של טפיל הדמודקס הם פצעונים אדומים קטנים ללא מוגלה ו/או תפרחת הנראית לעיתים בצורה של נקודות אדומות בעור. לעיתים תתווסף תחושה של חיספוס, עקצוצים, יובש וגרד רב בעור. יחד עם שגשוג הדמודקס, ניתן גם לראות החרפת סימפטומים של תופעת העור הידועה בשם רוזציאה, הגורמת לאדמומיות בעור. שתי תופעות עוריות אלו לעיתים מאובחנות זו לצד זו, ולעיתים הן תופענה בנפרד, אך בינן לבין אקנה בעור הבוגר אין שום קשר!

איברמקטין - סקביאס, פארזיטים ומה שביניהם...

איברמקטין (Ivermectin), היא תרופה אשר נרשמה מזה שנים בנטילה פומית (בבליעה) בקרב אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת לטיפול בזיהומים טפיליים כדוגמת טפיל הסקביאס (גרדת).

תרופה זאת שייכת למשפחה של תרופות המכונות אנטי-פרזיטיות (Antiparasitics), כלומר, אנטי-טפיליות. תרופות אלה מציגות ספקטרום רחב של יעילות בטיפול במגוון רחב של זיהומים טפיליים חיצוניים ופנימיים והן בעלות מנגנון פעולה הגורם לשיתוק והריגת הטפיל.

תרופה זאת קיבלה לאחרונה הכרה ותהודה מחודשת בעולם בשל כמה מחקרים שהתפרסמו לאחרונה שבוצעו בתנאי מעבדה (In vitro) ואשר הציגו הצלחה רבה בהפחתת השכפול הנגיפי של  נגיף הקורונה, הלוא הוא ה-Covid 19 וזאת בשל הפעילות האנטי-ויראלית המוצלחת.

בשנים האחרונות ניתנת תרופה זאת במריחה טופיקלית (עורית) לטיפול בנגעים דלקתיים של רוזציאה המאובחנת עם שגשוג של טפיל הדמודקס ולמצבים רפואיים אחרים בהם קיים שגשוג של טפיל הדמודקס. לתרופה ידועה פעילות אנטי דלקתית ואנטי טפילית וביכולתה להשפיע בנוסף על תפקוד המערכת החיסונית. בישראל התרופה נרקחת ברקיחה מיוחדת ובארה”ב התרופה נמכרת כתרופה אתית ונמכרת תחת השם Soolantra.

טיפול ברוזציאה או בשגשוג טפיל דמודקס מחייב טיפול מערכתי

איברמקטין (Ivermectin) - תופעות לוואי והמלצות לשימוש

למרות שלתרופה פרופיל בטיחותי גבוה עם מספר תופעות לוואי שליליות נמוך, מעטים יודעים שמריחה של תרופה זו במשך תקופה ממושכת עלול להוביל במצבים מסוימים דווקא להחמרת האודם, לתחושה של בערה ולרגישות רבה יותר של העור ואפילו קילופים.

גם אם תתכן הטבה מסויימת בעור לאחר תקופה של שימוש, הרי שהפסקה במריחת תכשיר זה עלולה לגרום להישנות הסימפטומים ולחזרתם בעור ולכן חשוב להבין שבכל הקשור לטיפול ברוזציאה או בשגשוג של טפיל הדמודקס יש צורך בטיפול מערכתי אשר אינו מבוסס על תרופה אחת בלבד בשל מגוון הסימפטומים של תופעות עוריות אלו. דעו שטיפול מונוכרומטי המתבסס על שימוש בתרופה אחת בלבד בדרך כלל נועד לכישלון.

לכן הנה מספר עצות שיעזרו לכם לצלוח שימוש בתרופה זאת בצורה מיטבית:

  • על מנת להימנע מתופעות לוואי ומהחמרה של אדמומיות או תחושת בערה יש צורך למרוח את התכשיר לסירוגין בכמות זעירה ובאזורים מובחנים וקטנים בעור הפנים, ולהגדיל את שטח המריחה באופן הדרגתי, עד למריחה מלאה על כל הפנים, כדי לתת לעור הזדמנות להסתגל לתכשיר.
  • התמדה סופה תמיד להשתלם, ולכן יש צורך למרוח תכשיר זה בכל לילה במשך תקופה של מספר חודשים (או בהתאם להוראות הרופא המטפל).
  • ההשפעה של תכשיר זה עד להטבה נראית לעין בעור עשויה לקחת זמן, ולעיתים רק אחרי פרק זמן של כחודש או חודשיים שינוי יתחיל להסתמן – לכן היו סבלניים.
  • תרופה זו אינה מיועדת לטיפול באודם הנגרם מצבר מיקרוסקופי של נימי דם האופייני לרוזציאה ולכן להצלחת הטיפול יש צורך בשילוב של שיטות, ולטפל באופן מערכתי בעור גם בעזרת פרוצדורות אסתטיות.
  • זכרו כי תרופה זאת אינה “שגר-ושכח” ולכן תמיד מומלץ להיות בקשר או תחת ביקורת של הרופא המטפל אחרי תקופה מסוימת של שימוש.
  • אין להפסיק שימוש בתרופה זו אלא רק על פי הוראותיו של הרופא המטפל.
דילוג לתוכן