חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליצירת קשר:

לקביעת תור צרו קשר עוד היום:

הירשמו לניוזלטר שלנו!

בדיקת אלרגיה לרוזציאה - חובה או המלצה?

אחד הקשיים העיקריים עם בעיות עור, שגורם לא פעם לאבחון שגוי או מאוחר שלהן, הוא שקל מאוד “להתבלבל” בין מחלות, אלרגיות, זיהומים וצרות אחרות. הסיפור הבא, אחד מני רבים בהם אני נתקלת באופן שוטף בקליניקה, מדגים זאת היטב.

גבר בשנות הארבעים לחייו הגיע אליי לאחרונה לפגישת ייעוץ. במהלך הפגישה טען כי מזה כעשור הוא חווה גרד בפנים, יובש, הופעת פצעונים ואדמומית רבה בפנים, החשודה בתור רוזציאה. המטופל סיפר לי כי נרשמו לו בעבר על ידי רופאי עור כמעט כל סוגי הסטרואידים שקיימים למריחה טופיקלית על העור. בנוסף, הוא נטל כמה סבבים של אנטיביוטיקה עם השנים, כדורים נגד אלרגיה ועוד. כמעט כלום לא עזר, או שהועיל לתקופה מסוימת בלבד.

מבדיקה שביצעתי לאותו מטופל באמצעות מערכות מתקדמות לדימות העור, נראו אכן קשקשת אקוטית ויובש רב בעור. בנוסף, הבחנתי באודם הנגרם מצבר מיקרוסקופי של נימי דם. התאמתי לו תכשירים ייעודים לטיפול ביובש בקשקשת ולצורך שיקום מחסום ההגנה של העור, שכן יובש עלול כשלעצמו לגרום לגרד רב בעור. שלחתי אותו לבדיקת אלרגיה כדי לבחון רגישות אפשרית שלו לרכיבים קוסמטיים.

כעבור חודשיים חזר הבחור לביקורת, עם חיוך על פניו ועור פנים “חדש” כמעט לחלוטין. התברר כי הוא היה אלרגי לקבוצת חומרים המכונים “פורמלדהיד” (Formaldehyde) ונגזרותיהם – חומרים הנמצאים כמעט בכל שמפו, סבון לניקוי פנים או תכשיר קוסמטי שתמצאו. הוא סיפר לי שכאשר היה מתקלח בכל ערב, היה מנקה את עור פניו עם השמפו עימו חפף את השיער. הדבר גרם ליובש רב, להופעתם של פצעונים ולהחמרה של האודם הכללי בשל אותו מרכיב אליו היה אלרגי.

בבדיקה נוספת באמצעות מערכות לדימות העור, התברר כי הקשקשת והיובש נעלמו לחלוטין. לא היה כל זכר לאותם פצעונים לא מחמיאים ולאדמומיות מפושטת בעור. ולא פחות חשוב? הגרד נעלם כלא היה.

המסקנה ברורה: אם אותו גבר רק היה נשלח לפני כעשור לבדיקת אלרגיה, היה נחסך ממנו שימוש מאסיבי בסטרואידים אשר בסופו של דבר החריפו את מצבו. הוא היה יכול להימנע מנטילה מרובה של כדורים ותרופות אנטיביוטיות, על כל תופעות הלוואי האפשריות והלא נעימות שלהם.

אלרגיה לתכשירים קוסמטיים

רבים הסובלים מבעיות וממחלות עור פונים לתכשירי קוסמטיקה, בתקווה שהם ישפרו את המצב או אפילו יסייעו להם לפתור את הבעיה מהשורש. הבעיה היא שיש פער לא קטן בין הרצוי לבין המצוי. בעת שימוש בחומרים אלו ייתכנו תופעות לוואי ותגובות אלרגיות, לרבות אקזמה ופריחה עורית. בכך לא רק שהבעיה אינה נפתרת, אלא היא עלולה להחמיר.

כדי להבין למה ואיך זה קורה, חשוב להבין בדיוק ממה מורכב העור שלנו ומהם התפקידים שלו. העור, כידוע, הוא המעטפת החיצונית של גוף האדם (ובעלי חיים נוספים). זהו האיבר הגדול בגוף, המקבל על עצמו רשימה ארוכה של תפקידים: הוא מספק את ההגנה הנדרשת לגוף מפני פגיעות וזיהומים, מווסת את טמפרטורת הגוף, אוגר חומרי מזון, מונע מרקמות הגוף להתייבש – והרשימה עוד ארוכה.

העור הוא חלק חשוב מאוד מהמערכת החיסונית של הגוף, ובתוכו נמצאים תאים רבים של אותה מערכת. הקושי מתחיל כאשר התאים חשים איום כלשהו כלפיהם וכלפי העור, איום שפעמים רבות הוא שגוי או מדומה. במצבים אלו עלול להיווצר מצב של רגישות יתר של התאים ולהופיע תגובות דלקתיות. כאשר התגובות האלה מתפתחות עקב חומרים שאינם אמורים להזיק לגוף, או אפילו מייעדים לסייע לו, הבעיה הופכת למורכבת שבעתיים מכיוון שאנחנו לא מודעים לקושי. בחלק מהמקרים אפילו נגדיל את השימוש בתכשירים האלה, בלי שנבין למה המצב אינו משתפר.

כזה בדיוק הוא המקרה של תכשירי הקוסמטיקה השונים, חלקם ייעודיים לבעיות עור שונות, המכילים פורמלדהיד או חומרים המשחררים אותו. את הפורמלדהיד תמצאו כאמור כמעט בכל מוצר קוסמטי, לרבות שמפו, סבונים, קרמים ומשחות על סוגיהן, בין השאר מעצם היותו חומר משמר. בין כמה מהשמות השגורים בתעשיית הקוסמטיקה ניתן למנות את Quaternium-15, imidazolidinyl urea, diazolidinyl urea, 2-bromo-2nitropropane-1,3-diol ואחרים, אליהם חלק מהסובלים מבעיות וממחלות עור רגישים.

שימו לב שלא מדובר כאן רק בפורמלדהיד ובצורות המגוונות שלו, אלא גם ברכיבים דוגמת ניקל, בישום, קטון CG (תערובת של שני חומרי חיטוי ושימור ידועים:Methylisothiazolinone ו-Methylchloroisothiazolinone), צבעים לשיער, פראבנים ועוד. במצבים אלו הידידים הטובים ביותר שלנו – חומרי האיפור והקוסמטיקה – עלולים להפוך להיות האויבים שלנו, פשוט כי אנחנו רגישים או אלרגיים אליהם.

אילו סוגים של בדיקות אלרגיה מומלצות?

אבחון אלרגיה אינו דבר פשוט. האלרגיה עלולה להופיע במגוון דרכים, כתוצאה מחשיפה לחומרים או במצבים שונים. בנוסף, חלק מהתסמינים שלה דומים או חופפים לבעיות אחרות המאפיינות את העור או איברי הגוף האחרים. כתוצאה מכל אלה עלולה להיווצר אבחנה שגויה או מאוחרת, מצב מורכב לכל הדעות. לא רק שלא מודעים לאלרגיה או לרגישות היתר, אלא שפעמים רבות הטיפול מבוסס בדיוק על החומרים אליהם אותו אדם אלרגי. נוצר כאן מעין מעגל קסמים מכושף, בו הטיפול רק מעצים ומחריף את עצם הבעיה.

אז מה עושים? קודם כל, מודעים לאפשרות של אלרגיה לחומרים מסוימים. לאחר מכן חשוב לבדוק זאת. הכתובת הראשונה, באופן לא מפתיע, היא מרפאת האלרגיה. במסגרתה רופא המומחה לתחום ישמע את סיפור המקרה, יבחן את הבעיות ואת התסמינים ויחליט על אופן הבירור וסוג הבדיקות המתאימות. לכל סוג של בעיה ולכל סוג של אלרגיה יש את הבדיקות האופייניות עבורה ואת המרכיבים האלרגנים שכדאי להביא בחשבון, ולכן אין אפשרות לקיצורי דרך.

בדיקת רגישות למרכיבים בתעשיית הקוסמטיקה ידועה בשם בדיקת תבחיני מטלית (Patch Test), והיא אחת הנפוצות והחשובות ביותר בתחום האלרגיה. היא מבוצעת על ידי הדבקת סדרה של מדבקות על גב הנבדק או בצידי גופו, למשך כ-72-48 שעות. מדבקות אלה מכילות חומרים החשודים כמחוללי אלרגיה עיקריים, כך שלאחר הסרת המדבקות ניתן לראות האם אכן התחוללה תגובה מקומית כביטוי לאלרגיה. הבדיקה נמשכת פרק זמן ארוך יחסית ודורשת סבלנות והקפדה על הדגשים העיקריים לפניה ואחריה, בעיקר הימנעות מהרטבה של האזור על גביו הושמו המדבקות, הימנעות מגרד או משפשוף האזור, אי מריחת קרמים ומשחות בכל הגוף ועוד.

חשוב לציין שהתגובות האלרגיות, אם מופיעות, אינן באות לידי ביטוי באותה צורה: יש כאלה שמופיעות מיד לאחר החשיפה, בעוד אחרות רק לאחר שעות או אפילו ימים. בנוסף ייתכן מצב של הופעה הדרגתית של מספר תגובות אלרגיות מאוחרות, כפי שעלול לקרות למשל במקרים של דלקות עור הנחשבות לכרוניות (דוגמת אקזמות) ובחלק מסוגי האלרגיות לחומרים מסוימים: תרופות, מתכות ועוד.

בדיקת אלרגיה: כן או לא?

השאלה שצריכה להישאל בשלב הזה היא האם כן אדם הסובל ממחלות עור, או חושד שיש לו מחלות מסוגים שונים, חייב לבצע בדיקת אלרגיה. התשובה מורכבת ותלויה במשתנים שונים.

 ניתן להדגים זאת דרך המקרה של רוזציאה, אותה מחלת עור דלקתית כרונית שבאה לידי ביטוי בדמות אדמומיות חוזרת ונשנית באזור הפנים. מחקרים שנערכו בקרב הסובלים מרוזציאה הצביעו על ליקוי במחסום ההגנה של העור, וליתר דיוק בתת השכבה העליונה שלו (סטרטאום קורנאום). ליקוי זה מסביר מדוע ייתכן שהם יהיו רגישים יותר לתכשירים הקוסמטיים. הליקוי גורם לכך שהמים מעור הפנים מתאדים מהר יותר לסביבה החיצונית, מה שמגדיל את הסיכויים לעור מיובש או שמנוני ומיובש גם יחד. בתנאים האלו חומרים אלרגניים עלולים לחדור בקלות יחסית את מחסום ההגנה של העור, והתוצאה האפשרית היא יותר רגישויות או תופעות לוואי. ייתכנו עקב כך בעיות עוריות, אפילו כרוניות, דוגמת אדמומיות, דרמטיטיס, אקזמה, גרד, יובש והופעת פצעונים. אצל אחוז ניכר מחולי הרוזציאה מופיעים תסמינים באיברים שונים, דוגמת נפיחות בעיניים או בפנים.

ההמלצה הברורה ביותר שאפשר לתת לכם היא לא לקחת סיכונים. אם אתם סובלים מבעיות עור מתמשכות או מתופעות לוואי בלתי מוסברות דוגמת אלה שהוזכרו מעלה, ואם הטיפול שקיבלתם לא מועיל או אפילו מזיק, מומלץ לפנות למומחה לאלרגיה ולבקש בדיקת רגישות למרכיבים בקוסמטיקה. יכול מאוד להיות שאחד המפתחות העיקריים להבנת המצב שלכם ולפתרון שלו מהשורש נמצא כאן.

דילוג לתוכן