חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליצירת קשר:

לקביעת תור צרו קשר עוד היום:

הירשמו לניוזלטר שלנו!

טיפול באקנה ובהצטלקויות

לכולנו מוכרת התופעה של פצעונים עקשניים החוזרים ונשנים בעור הפנים, גב, צוואר, כתפיים, דקולטה ועכוז. התופעה הופכת ליותר ממתסכלת כאשר ניסיתם מגוון טיפולים קוסמטיים, השתמשתם בתכשירים ותרופות ואף שמנים טבעיים, תמיסות ומשחות לתפרחות – אך כלום לא עזר. הפנים, הגב והישבן נותרו מנוקדים מפצעונים וכתמים אדומים וחומים – מרקם העור נותר לא אחיד וגבשושי, החלום להפסיק לכסות את העור בכמויות של מייקאפ  נותר בעינו ועור הפנים – כמראה תפוזי עם נקבוביות פעורות והצטלקויות לרב..

ניסיתם המון עצות וטיפים אך כלום לא הועיל…חלקם הפחית קצת את הכמות, או עזר לתקופה מסויימת, אבל שום דבר לא עזר לגמרי או לא עזר בכלל. אז החלטתם אולי פשוט לעזוב את זה..או לפחות להתנחם כי הרי אקנה זאת צרת רבים או משו..ואולי אם לא תחשבו על זה – זה כבר ייעלם לבד…

הצילו – פצעונים

אקנה הינה הפרעת עור מולטי פקטוריאלית, כלומר רב סיבתית. כיום אנו יודעים כי אקנה נגרם בעיקר בשל השפעה של הורמונים אנדרוגניים גבריים, בעיקר טסטוסטרון על פעילות בלוטת החלב ומשכך הפרשת יתר של בלוטת החלב, הגורמת לעור שומני. עלייה של הרכב השומנים מסוג טריגליצרידים בבלוטה, דבר המביא לשיגשוש  בפעילותו  של החיידק הידוע לשמצה בשם  P.Acne, המלווה בתהליכים דלקתיים, עם התקרנות לא תקינה של תאי דופן זקיק השערה והעור, דבר המוביל לסתימת תעלת בלוטת החלב ויצירת מיקרוקומדון.

חשוב להבין כי בלוטת החלב הינה סטראודוגנית קרי, מושפעת מהורמונים גבריים הנמצאים בסרום הדם ומייצרת באופן לוקלי/מקומי הורמונים אנדרוגנים. בתוך בלוטת החלב, הטסטוסטרון עובר שינוי אנזימתי להורמון פוטנטי חזק יותר הנקרא Dehydrotestosterone ובקיצור DHT.

רגישות בלוטת החלב להורמון הטסטוסטרון ולהורמון ה- DHT, הינה גנטית בד”כ ובשל כך מתרחשת היפראקטיבציה בפעילות בלוטות החלב הגדלות ונסתמות, דבר העלול להוביל לתהליכים דלקתיים. זה מה שבין היתר קובע גם אם יהיה לנו אקנה או לא!

“אקנה הורמונלי” הינו מושג אותו אנו שומעים רבות במיוחד בקרב נשים בגיל מתקדם יותר או נשים בהריון אך גם בקרב נשים צעירות מתבגרות המאובחנות עם תסמונת של שחלות פוליציסטיות – תופעה המתאפיינת במחזור לא סדיר, רמות גבוהות של הורמון טסטוסטרון בדם  עם  ביטויים קליניים של שעירות יתר ופצעי אקנה לרב. בעוד שבחלק מהמקרים אם נבצע בדיקה אנדוקרינולוגית, נגלה ייצור גבוה של הורמונים זכריים, הרי שאצל רב האנשים גם אם נבצע בדיקת דם של פרופיל הורמונלי נגלה בד”כ תקינות הורמונלית.

אז כיצד אנחנו מטפלים באקנה ?

טיפול משולב


חשוב להבין כי בכל הנוגע לטיפול באקנה, אין קיצורי דרך ובטח שלא קסמים. טיפולים רבים באקנה נכשלים בין היתר בשל אי התמדה וחוסר סבלנות. תוצאות טובות נוכל לראות ברב המקרים רק אחרי סדרה של טיפולים. קדימות באבחון והתאמה נכונה של הפרוטוקול הטיפולי עלולה אף להקטין במקרים רבים את הסיכוי להצטלקויות. יש לציין כי אקנה לעיתים מאובחנת לצד הפרעת העור סבוריאה ולעיתים ההפרעה בעור היא שילוב של אקנה, רוזציאה וסבוריאה. על כן, אין טיפול אחד לאקנה.

ניסיון של שנים בטיפול בפצעי אקנה מוכיח כי שימת דגש על הפרופיל הרפואי של המטופל/ת, שינוי בתזונתו לצד איבחון הסימפטומים בעור ובדיקת רגישות העור הם אלו המאפשרים התאמה מדוייקת יותר של פרוטקול טיפולי מערכתי והצלחה ניכרת בריפוי העור.  הפרוטוקול הטיפולי מתבסס בנוסף לפרוצדורות ומכשור טכנולוגי מתקדם אף על התאמה אישית של תכשירים דרמוקוסמטיים ייעודים לעור.

דילוג לתוכן