חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליצירת קשר:

לקביעת תור צרו קשר עוד היום:

הירשמו לניוזלטר שלנו!

אקנה וטיפולים קוסמטים כושלים


אז איפה בעצם מתחילה הבעיה?

תופעת פצעי האקנה מוכרת לכולנו הן בגיל ההתבגרות, הן בגילאי העשרה ואף בגילאים מתקדמים יותר. הבעיה נהיית מורכבת יותר כאשר התופעה מוחמרת למרות הטיפולים הקוסמטיים שעברנו, מגוון הטיפולים התרופתיים שקיבלנו ובמקרים רבים חוזרים במינונים משתנים של תרופת הרואקוטן. אך ללא הצלחה מיותרת. הפנים נותרות אדמומיות, עם פצעונים, כתמים, הצטלקויות ועמם גם תחושת התסכול והפגיעה בביטחון העצמי.  אז איפה מתחילה הבעיה?  ומה נדרש לעשות על מנת לזכות במרקם עור פנים יפה ואחיד?

אקנה הינה הפרעת עור מולטי פקטוריאלית, כלומר רב סיבתית. כיום אנו יודעים כי אקנה נגרם בעיקר בשל השפעה של הורמונים אנדרוגנים גבריים, בעיקר טסטוסטרון על פעילות בלוטת החלב ומשכך היפראקטיבציה של בלוטת החלב, עלייה של הרכב השומנים מסוג טריגליצרידים בבלוטה, דבר המביא לשיגשוש  בפעילותו  של החיידק הידוע לשמצה בשם  P.Acne, המלווה בתהליכים דלקתיים בבלוטה, עם התקרנות לא תקינה של תאי דופן זקיק השערה והעור, דבר המוביל לסתימת תעלת בלוטת החלב ויצירת מיקרוקומדון.

גם אם נבצע בדיקת דם של פרופיל הורמונלי, נגלה בד”כ תקינות הורמונלית אצל רב האנשים. חשוב להבין כי בלוטת החלב הינה סטרואידוגנית (Steroidogenic) קרי, מייצרת באופן לוקלי/מקומי הורמונים אנדרוגנים. בתוך בלוטת החלב הטסטוסטרון עובר שינוי אינזימתי להורמון פוטנטי חזק יותר הנקרא Dehydrotestosterone ובקיצור DHT. 

אז מה בעצם קובע אם יהיה לי אקנה או לא?

התשובה טמונה בין היתר ברגישות בלוטת החלב להורמון הטסטוסטרון ולהורמון ה- DHT, רגישות שהינה גנטית ובשל כך בלוטות החלב גדלות ונסתמות דבר העלול להוביל לתהליכים דלקתיים.

מרקם עור לא אחיד, בלוטות חלב ואדמומיות בעור – מה חשוב שנדע?

בלוטות החלב הינן בלוטות האחראיות להפרשת הסבום שהינו חומר שמנוני. ניתן למצאן בד”כ באותה תעלה של זקיק השערה. הפרשתן משמנת את העור, ומגנה עליו אף מפני התייבשות. הפרשת חלב מוגברת יכולה אף ליצור מרקם עור אדמומי. בלוטת החלב המוגדלת נוצרת בד”כ כתוצאה מסתימת פתח תעלת זקיק השערה והתייבשותה. התוצאה, מרקם עור לא אחיד גם אם שמנו מייק אפ או קונסילר. בנוסף, חשוב להבחין בין גבשושית לבין מיליומים, השכיחים יותר באזור התחתון של העפעפיים והמכילים תאי חלבון הקרטין.

 אז כיצד נטפל?

חשוב להבין כי הטיפול באקנה הינו טיפול מערכתי. על כן, קודם הטיפול יש לבדוק את הפרופיל הרפואי של המטופל, יש לאבחן בנוסף באופן קליני את הסימפטומים בעור הפנים, יש לבדוק את רגישות העור, יש לבדוק את סוג הכתמים האדומים או החומים אך בראש ובראשונה חובה לבדוק אם קיימות בלוטות חלב סתומות בעור הפנים הנראות כגבשושיות לבנות או צהבהבות שטוחות או הבולטות מעל מרקם העור. רק לאחר מכן, יש  להתאים את הפרוטוקול הטיפולי והתכשירים הנילווים.  טיפול קוסמטי אשר אינו מנקז את אותן בלוטות חלב סתומות ו/או התאמת תכשירים שאינם מאזנים את הפרשת בלוטת החלב בעצם נידונים ברב המקרים לכישלון ולאי הצלחת הטיפול.

ובאשר לטיפול בבלוטות החלב המוגדלות..

יש צורך להדגיש כי בלוטות אלו כמעט ואינן ניתנות לניקוז עם מחט רגילה הנמצאת בשימוש בקרב קוסמטיקאיות מפאת התקשות החלב בבלוטה. תופעה זאת אף שכיחה יותר בקרב אנשים להם עור שמן רגיש ואדמומי. על כן, נדרשת משנה זהירות בטיפול בעורות רגישים שכאלו!

דרכי הטיפול לבעיית בלוטות החלב המוגדלות הינן מגוונות אך אני מצאתי שיטת טיפול מוכחת וייחודית הפותרת את הבעיה בנושא.

אז מס’ כללי אצבע שחשוב שתדעו לגבי איזון בלוטת החלב:

01nכלל אצבע ראשון: משחת רטאוית או לוקסיד (Locasid) המכילות רטין A והניתנות במרשם רופא במינונים שונים, אינן מהוות לכשלעצמן תכשיר  לאיזון בלוטת החלב. שימוש יומיומי בתכשיר זה על עור שאינו מלוחח דיו, עלול לגרום להופעתם של פצעים לרב.

02n
כלל אצבע שני
: שימוש בסבונים לצורך ייבוש העור, וייבוש הפצעים

 

שימוש בתדירות גבוהה בסבון פנים , לא רק שאין בו כדי להשפיע על הפרשת בלוטת החלב ושמנוניות העור, אלא גם עלול במקרים מסוימים לגרום לשגשוג של חיידק האקנה. חשוב להבין שלעור הפנים ולגוף בכלל קיים מנגנון הידוע בשם הומאוסטזיס ( Homeostasis ). מנגנון המבטא את יכולת הגוף לשמור על סביבה פנימית יציבה למרות השינויים שחלים בסביבה החיצונית. ככל שנייבש את העור כך תוגבר הפרשת החלב …ולסיום, חשוב שנדע כי עור מיובש עלול להחמיר עד מאד את  האדמומיות בפנים אם זאת קיימת.

בחרתי לשתף מס’ תמונות של אחת ממטופלותיי אשר בעורה אובחן אקנה המלווה בהפרשת חלב מוגברת. לאחר סדרת טיפולים מערכתיים בליווי חומרים המאזנים את הפרשת החלב חל השיפור המיוחל….

תמונות של לקוחה לפני ואחרי

אז מהו הטיפול המערכתי האידאלי לטיפול באקנה? על כך ארשום בפוסטים הבאים…


דילוג לתוכן