חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליצירת קשר:

לקביעת תור צרו קשר עוד היום:

הירשמו לניוזלטר שלנו!

אחת ולתמיד: האם קפה הוא טריגר לרוזציאה?

כמעט כולנו אוהבים את הקפה המהביל של הבוקר, מה שהופך אותו למשקה הנצרך ביותר בעולם. כדי לסבר את האוזן, צריכת הקפה הממוצעת לנפש בישראל היא כ-4.2 קילוגרם קפה בשנה, כלומר, כשלוש כוסות וחצי מדי יום לנפש. אצל חלק מהאנשים הקפה הוא חובה, בעוד אחרים רואים אותו כהרגל שאי אפשר בלעדיו. אבל מה זה בדיוק אומר על הבריאות שלנו?

העובדה שיש מזה שנים דיון ער סביב היתרונות והחסרונות הבריאותיים של הקפה לא צריכה להפתיע אתכם. מדי שנה מתפרסמים עשרות מחקרים על הקשר בין שתיית קפה למחלות שונות, לרבות ההשפעה שלו על העור. במאמר הנוכחי אנחנו נתייחס לקשר הקיים בין שתיית קפה לבין  רוזציאה, אותה מחלת עור דלקתית וכרונית שהביטוי העיקרי שלה (אבל ממש לא היחידי) הוא אדמומיות והסמקות בפנים, יחד עם תסמינים אחרים שרחוקים מלהיות נעימים.

אז האם קפה גורם לתסמיני רוזציאה, או עשוי להקל על ממדי המחלה הקיימת? הבעיה היא שתוצאות המחקרים לא תמיד אחידות, ולעיתים אפילו מנוגדות לחלוטין. אנחנו ננסה לעשות לכם קצת סדר בבלגן.

למה קפה עלול להזיק לנו?

את הסקירה אנחנו מתחילים עם מחקרים שהממצאים שלהם מעידים על דבר אחד: יש לצמצם ככל שניתן את הצריכה של קפאין, בין אם משקאות ובין אם מאכלים המכילים קפאין (לדוגמה, שוקולד), כאשר סובלים מבעיות בעור. הסיבה היא שקפאין הוא חומר ממריץ, שגורם לפעילות יתר לא טבעית של מערכת העצבים. לכן הוא עלול להזיק לגוף ולהחמיר בעיה קיימת, כולל בעור.

 

טיעונים אחרים כנגד הקפה הם שהוא עלול להחמיר דלקות קיימות, להגביר את הסיכויים למחלות כלי דם, לטמון בחובו סיכון למחלות סרטניות שונות או לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי של האדם, כמו יכולת הזיכרון.

 

ומה לגבי קפה ומצב העור? במהלך שנות עבודותיי המרובות בקליניקה, נתקלתי בלא מעט אנשים הסובלים מרוזציאה ומוכנים להישבע ששתיית כוס קפה גורמת להחמרת האדמומיות והתסמינים האחרים אצלם. אחרים מתארים תחושה של חום פנימי זמן קצר לאחר שתיית הקפה.

היתרונות הבריאותיים של הקפה

מן העבר השני של המשוואה, יש את המחקרים שמצדדים בשתיית קפה – לפחות בכמויות סבירות (מבחינה מעשית, מדובר כאן במינון נמוך עד בינוני). בין השאר, ממצאי מחקרים שנערכו במהלך השנים מראים שקפה עשוי להפחית את הסיכון לבעיות בריאותיות שונות, כמו מחלות לב, סרטן המעי הגס, סרטן הכבד, סוכרת מסוג 2 (“סוכרת מבוגרים”) ואפילו פרקינסון או אלצהיימר.

בקפה יש רכיבים אחרים שעשויים לתרום לגוף. למרות שאת עיקר הפוקוס מקבל באופן טבעי הקפאין, תמצאו בקפה גם נוגדי חימצון ונוגדי דלקת חשובים כמו פלבנואידים, פוליפנולים וקטכינים, להם מעלות בריאותיות מגוונות.

מחקרים הראו שקפאין עשוי להפחית את ההתרחבות הווסקולרית של נימי הדם. בכך הוא עשוי להקטין את הסיכויים לרוזציאה, אשר מאופיינת פעמים רבות בהופעת נימי דם בולטים ופצעים לצד אותה אדמומיות אופיינית.

קפה ורוזציאה: מה אומרים המחקרים?

בשנת 2018, פורסם בכתב העת הרפואי הנחשב Jama Dermatology מחקר מעניין שבחן את השפעותיו של הקפה על מי שבעורו אובחנה רוזציאה. המחקר התבסס על שיטה ידועה בעולם הרפואי: מעקב אחר קבוצת אנשים בעלי מאפיינים ותכונות זהות ככל שניתן לפרק זמן מוגדר, והשוואה בין משתתפים שביצעו פעולה מסוימת (קבוצת המחקר, שכוללת במקרה הזה נבדקים ששתו קפה) לבין כאלה שלא. החוקרים בחנו נתונים לגבי צריכת קפה, תה, סודה ושוקולד בקרב 82,727 נשים, וערכו מעקב דו שנתי בין השנים 1991 ל-2005.

 

החוקרים ניתחו את הנתונים לעומק במשך כשנה (2018-2017) והגיעו לתובנות חשובות מאוד. המחקר למעשה ניפץ מיתוס ידוע ביחס לשתיית קפה ורוזציאה, וטען כי שתיית קפה עשויה דווקא להפחית את הסיכון לרוזציאה. החוקרים זיהו 4,945 מקרי רוזציאה ומצאו קשר הפוך מובהק בין עלייה בצריכת קפאין – בפרט זה מהקפה – לבין הסיכון לרוזציאה. במילים אחרות: אנשים ששתו לפחות ארבע כוסות קפה ביום היו בסיכון הנמוך ביותר לרוזציאה, לעומת אנשים שצרכו פחות מכוס אחת של קפה ביום.

 

החוקרים ציינו כי “ניתן להפחית את תסמיני הרוזציאה בזכות ההשפעות הוואסוקונסטריקציה (היצרות כלי דם) של קפאין ודיכוי המערכת החיסונית”. הם הסבירו שקפאין שמקורו בקפה יכול לסייע באיזון רמות ההורמונים הקשורים לרוזציאה, כולל אדרנלין, נוראדרנלין וקורטיזול. עם זאת, הם ציינו שיש צורך במחקרים נוספים על מנת להבין באופן מדויק יותר את הקשר שנמצא, להסביר את מנגנוני הפעולה, לראות האם הממצאים יהיו תקפים גם לאוכלוסיות אחרות ולבחון לעומק את הקשר בין קפאין לבין תת סוגים שונים של רוזציאה.

החום כן קובע

לכל אחד יש את הטמפרטורה האהובה של הקפה שהוא שותה: יש כאלה שלא מתפשרים על קפה שהוא פחות מרותח, בעוד אחרים מעדיפים קפה חמים, פושר או אפילו קר. מסתבר שלטמפרטורת הקפה עשויה להיות השפעה גם על ההשלכות הבריאותיות שלו, לרבות אלה הקשורות למצב העור.

 

מחקר שבוצע על ידי רופא עור בשם ג’ונתן וילקין בחן את השפעות הקפאין והקפה, שכידוע – נטען שהם עלולים לעורר הסמקות ואודם בחולים עם רוזציאה. המחקר הראה ששתיית קפה, כמו גם שתיית מים חמים בטמפרטורה של 22 מעלות צלזיוס, לא הובילו לתגובה של הסמקה בעור. מנגד, קפה ומים בטמפרטורה של 60 מעלות צלזיוס הובילו להסמקות זמניות, בדרגות חומרה ודומות.

 

המסקנה שעלתה מהמחקר הייתה ש”החומר הפעיל בקפה”, הגורם להתלקחויות התסמינים בקרב חולי הרוזציאה, קשור לחום המשקה ולא בהכרח לנוכחות הקפאין בו. הסבר אפשרי הוא שחום המשקה גורם להפעלת מנגנוני ויסות תרמיים הקשורים למערכת העצבים הסימפתטית, שתפקידם להגן על המוח מפני התחממות יתר. כתוצאה מכך, לצורך קירור הגוף הם מפעילים שורה ארוכה של מנגנוני הסמקה וגורמים להתרחבות כלי הדם.

האם יש השפעה לתורשה?

ממצא חשוב נוסף שעולה ממחקרים שנערכו במרוצת השנים הוא שיש אנשים שקפה, פשוטו כמשמעו, פשוט לא מתאים להם. מבחינת תורשה, הגורם הוא גן הקשור לקצב חילוף החומרים של קפאין בכבד, בשם CYP1A2. גן זה עובר שינויים אצל חלק מהאנשים, מה שמביא לכך שהם נעשים רגישים לקפה. אנשים אלו עלולים לחוות תסמינים בעת צריכת קפה, בעיקר בכמויות גבוהות, כולל סימפטומים הקשורים למצב העור.

השורה התחתונה: לשתות או לא לשתות?

מהמחקרים שהצטברו עד עכשיו, כמו גם מניסיון החיים שלי בקליניקה, אפשר להגיע למסקנה חד משמעית: בשתיית קפה, כמו רוב הדברים בחיים, התשובה קשורה למינונים ולגבולות. ניתן לטעון שצריכה מתונה של קפאין – כלומר שתיים עד שלוש כוסות קפה ביום – לא נחשבת למסוכנת עבור הרוב המוחלט של האנשים. נסו לעמוד תמיד במגבלות האלה, כי גם אם הקפאין מסייע למצב העור שלכם צריכת יתר שלו עלולה לחולל יותר נזק מתועלת בהיבטים אחרים. העצה הטובה ביותר שניתן להעניק לכם, ביחס לסוגיה הזו ובאופן כללי, היא להקשיב לגוף שלכם: הוא יוכל להגיד לכם בצורה הטובה ביותר האם כדאי לכם לשתות קפה ובאיזה כמות, לפחות בשלב ראשון.

 

לעניין הטמפרטורה, הרי שמבחינת השלכות הקפה על העור מומלץ להעדיף קפה קר על חם. אם אתם לא יכולים לוותר על הקפה החם של הבוקר, או מעדיפים קפה “חלש” יותר (למשל הפוך), שימו לב שתוספות כמו חלב או סוכר עשויות להשפיע על יותר מאשר הטמפרטורה והטעם של הקפה. הם כוללים לעיתים רכיבים שלא תורמים לבריאות הגוף שלכם, בלשון המעטה, ועלולים להחמיר בעיות ומחלות קיימות.

זכרו שיש טריגרים שונים לרוזציאה, חלק מהם קשורים באופן ישיר לחום הגוף. מומלץ שאנשים הסובלים מרוזציאה ימעיטו ככל שאפשר בחשיפה הישירה שלהם לקרני השמש, יימנעו ממקלחות ארוכות וחמות או מאימונים מאומצים במיוחד תחת קרני השמש הגורמים לעלייה משמעותית של חום הגוף וכן הלאה.

דילוג לתוכן