חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליצירת קשר:

לקביעת תור צרו קשר עוד היום:

הירשמו לניוזלטר שלנו!

אדום עולה: כל מה שצריך לדעת על הסמקה בפנים

כולנו היינו שם. פתאום הפנים מאדימות, ואומרות לכולם משהו ברור מאוד מאוד. כן, אנו מסמיקים! אז אם זה בדייט, זה אפילו חמוד. ואם זה בראיון עבודה, זאת התרגשות מובנת מאוד. אבל מתי הסמקה אומרת לנו משהו אחר? ואיזה סיפור העור שלנו מספר?

למה אנחנו מסמיקים?

הסמקה קורית כשכלי הדם שלנו מתרחבים ומזרימים יותר דם לעור. אם זה בלחיים, או באזור המחשוף (דקולטה), אדום יותר, משמעו יותר דם. הסמקה אינה בשליטתנו והיא תגובה אוטומטית של הגוף לתנאים משתנים, כגון גורמים גופניים (פעילות קרדיווסקולרית מוגברת או תגובה לתרופות מסוימות), גורמים רגשיים (מבוכה, לחץ או חרדה), או סביבתיים (עלייה בטמפרטורה).

קיימות גם סיבות פיזיולוגיות ורפואיות הקשורות באודם ובהסמקה. למשל, המנאופוזה. גיל המעבר מסמן שינויים הורמונליים החלים בגופה של האישה המתאפיינים בגלי חום, תחושת בערה פנימית, וכמובן גם הסמקות. סיבה נוספת הורמונלית גם היא, קשורה בפעילות יתר או חסר של בלוטת התריס. זו תוביל לשינוי ברמות ההורמונים ותשפיע על גופנו בתופעות שונות כגון עייפות, שינויים במשקל, דפיקות לב מואצות, וגם – גלי חום והסמקה.

אך חשוב לשים לב למצבים בהם ההסמקות חוזרות ונשנות, משנות תדירות והופכות ממושכות יותר או תכופות יותר או עזות יותר. או אז הן עלולות להעיד על מצב רפואי המכונה רוזציאה (רוז, ורד, אודם עור הפנים). ברוזציאה נראה הסמקות רבות ותכופות, בעיקר בתגובה לטריגרים מאוד ברורים כגון שמש, אלכוהול, משקאות חמים, מאכלים חריפים, או שינויים מהירים או קיצוניים בטמפרטורה (חום או קור חריגים), וגם טריגרים הקשורים במזונות המכילים חומרי שימור כגון פורמלין (כמו טופו ואטריות מיובאים תעשייתיים) ועוד.

רק שכאן, הסיבה לאודם כרוכה בתגובתיות יתר ובמעורבות עצבית שמאפיינת את הרוזציאה. רצפטורים הממוקמים בתאי עצב סנסוריים שמופעלים בתגובה לטריגרים אלו, ובעיקר באזורים בהם יש נימי דם מיקרוסקופיים רבים בעור, גורמים להסמקה. ככל שהרצפטורים פעילים יותר, כך הפקודה להזרים עוד דם לעור רק גוברת, מה שבתורו מוביל ליצירת עוד ועוד הסתעפויות מיקרוסקופיות של נימים, שבתורם מובילים לאודם רב יותר, עד לאודם קבוע.

מצב זה עלול גם לגרום להתחלה של תהליכים דלקתיים בעור ולפגיעה בחסינותו וביכולתו להוות מגן. אז נחוש תגובתיות רבה יותר של העור, עד ממש תחושת צריבה ובעירה, רגישויות שונות שלפתע צצות, ומצבים בהם העור שלנו פחות ופחות טולרנטי למוצרים קוסמטיים אליהם לפתע נגיב, למרות שפעם היו סבילים בהחלט. אז אם לפתע הקרם האהוב, או המייקאפ השגרתי, חושפים עור אדמומי וצורב מתחת להם, צריך לבדוק.

למה זה כל כך חשוב?

כי גם אם במצבי שגרה העור היה מגיב לגורמים ולחומרים אלו, ברוזציאה, ההסמקה עלולה להישאר זמן רב יותר ולהיות ברורה יותר מההסמקה הרגעית הרגילה. אז אם האיפור שלנו כבר פחות ופחות מכסה, ואם המחשבה היא פשוט להניח ממנו יותר, זאת טעות. כי זה גם הסימן שלנו ללכת ולבדוק אם מדובר בתהליכים פיזיולוגיים או קוסמטיים שגרתיים או שמא ברגישות מסוימת למזון, או באם ההסמקות התכופות מעידות על התחלה של תסמונת העור רוזציאה ואז חשוב מאוד לזהות מוקדם ולהתחיל לטפל, לפני שצבירי הנימים יהפכו את עורנו לאדום יותר ויותר.

אז מה עושים?

ראשית כל, חשוב להיות מודעים. הנטייה הראשונה שלנו היא פשוט להתאפר יותר ולחכות שזה יעבור. הדבר המצער הוא שככל שנסתיר את הבעיה, כך היא רק תלך ותחמיר יותר. העור שלנו הוא איבר מאוד רגיש, ואת המנגנונים שמובילים להסמקה אי אפשר לנצח בעזרת מייקאפ ופודרה, טובים ככל שיהיו.

חשוב ללכת להיבדק אצל רופא עור, וחשוב שזה יהיה מומחה מתאים. גם עכשיו בזמני קורונה, חשוב לא להסתפק בבדיקה שנעשית בפגישת וידיאו או פגישה טלפונית, אלא בבדיקה בקליניקה עצמה פנים אל פנים.

בקליניקה מצויידת היטב, הבדיקה תכלול דימות עור מקצועי שיחשוף את מה שמתחולל בעור גם בשכבות העמוקות יותר, ואפשר יהיה לבדוק אם מדובר ברוזציאה, או בסיבה אפשרית אחרת.

מונוסודיום גלוטמט, חומרי שימור מסוג פורמלין ומזונות המכילים ניאצין (B3) עלולים להחמיר הסמקות ואודם בפנים

ואיך מפסיקים את האודם?

לא נכחיש, נכון להיום עוד לא פותחה התרופה שמרפאת רוזציאה. זוהי תסמונת עורית פרוגרסיבית שמחריפה עם הזמן, שללא טיפול נאות רק תלך ותחמיר. אבל יש הרבה מאוד מה לעשות והמון מה לשפר. נתחיל במודעות לנושא, שהיא כבר חצי מהדרך.

אבחון ומודעות יסייעו לנו להימנע מטריגרים מאוד ברורים. למשל, חשיפה אפילו קצרה לשמש עלולה להוביל להפרשה של מדיאטורים בעור האחראיים ליצירת נימים רבים שלא נוכל להיפטר מהם מרגע שנוצרו. לכן המודעות כה חשובה!

על כן נדאג להתגונן, להתמרח במסנני קרינה ולחבוש ביגוד וכובע מתאימים. וזה לא הכול. כיום גם יודעים על קשר הדוק בין תזונה לבין רוזציאה, והימנעות מסוכרים ומפחמימות פשוטות תורמים הרבה להרגעת ההסמקה.

כמו כן, הימנעות ממזונות המכילים מונוסודיום גלוטמט, מזונות המכילים ניאצין (ויטמין B3), כדוגמת כבד בקר ועוף, וגם תוצרי הלוואי המופרשים משתיית אלכוהול המכונים אצטילדהיד ואשר כתוצאה מהפרשתם במחזור הדם, משתחרר ההיסטמין בגופנו.

ההיסטמין הוא חלבון המעורב בתגובת מערכת החיסון כנגד גורמי אלרגיה, ושפעולתו, בין היתר, היא הרחבת כלי דם, מה שבתורו מוביל לאדמומיות וסומק בפנינו. יתרה מזאת, שחרור ההיסטמין מוביל לתהליך דלקתי, לאדמומיות, ולגרד.

בחירת שגרת הטיפוח שלנו גם חשובה. עדיף שלא לשטוף את עור הפנים במים חמים או קרים מאוד אלא דווקא פושרים, ולהפסיק מיידית כל שימוש בחומרי פילינג או תכשירי ניקוי המכילים גרגרי קרצוף, עדינים ככל שיהיו, כי אלו גם מגבירים היווצרותם של נימים.

חשוב גם להזכיר את הטיפול והשיפור. קיימים טיפולים שונים שיכולים לסייע לנו מאוד, כגון טיפולי לייזר או IPL, ואפילו מספר תרופות ומרכיבים קוסמטיים אנטי-פיברינוליטיים שתפקידם להפריע למנגנון היווצרות נימי הדם.

על אלו ועוד, נספר במאמרים הבאים.

דילוג לתוכן