חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ליצירת קשר:

לקביעת תור צרו קשר עוד היום:

הירשמו לניוזלטר שלנו!

אדום יותר ויותר - מה עושים כשהמייק-אפ כבר לא מסתיר יותר?

על רוזציאה ורגישות למרכיבים קוסמטיים

עורם של הסובלים מרוזציאה רגיש ותגובתי ביותר ונוטה להגיב בעוצמה לחשיפתו לחומרים כימיים שונים שנמצאים במוצרים קוסמטיים נפוצים. בשל התסמונת, העור אינו טולרנטי לכימיקלים שונים ועל-כן, נחווה שוב ושוב התפרצויות עזות של תסמינים כגון אדמומית, תחושת גרד ובערה בעור הפנים.

עבור מי שסובלים מרוזציאה זה כבר סיפור ידוע מראש. שוב הם קונים מוצר קוסמטי חדש ומבטיח בשאיפה לאזן את העור ולהשיב לו את הלחות החסרה, ושוב הם חווים כישלון צורב (תרתי משמע!). מטופלות ומטופלים רבים אף מגיעים לייאוש גמור ומחליטים להפסיק לגמרי להשתמש בתכשירים קוסמטיים ולשטוף את הפנים במים פושרים בלבד.

מחקרים עדכניים כיום מאששים את מה שהסובלים מרוזציאה כבר מזמן יודעים. קיים קשר מובהק בין חומרים המצויים בתכשירים קוסמטיים נפוצים לבין תגובה אלרגית של העור, בהשוואה למי שאינם סובלים מרוזציאה. אך רגישות לחומרים המצויים בתכשירים קוסמטיים אינה נחלתם של הסובלים המוצהרים מרוזציאה בלבד. מה עושים מי שעוד אינם מודעים??

אשתף כאן סיפור אמיתי מהחיים. אושיית טלוויזיה מוכרת וידועה הגיעה אלי כדי לטפל בתסמינים של אדמומיות עזה שמסרבת לחלוף. באבחון שבוצע בקליניקה מצאנו כי גם בעורה משגשג לו טפיל הדמודקס. אך רגע לפני שהוחלט על פרוטוקול הטיפול, ביקשתי ממנה בכל זאת לעבור בדיקת אלרגיה היות ומעולם לא ביצעה.

תוצאות האבחון אצל האלרגולוג חשפו שאחד ממרכיבי המייק-אפ בו משתמשת המאפרת שעל הסט בדרך קבע (ובמשך ארבע שנים ברציפות!) מכיל כימיקל שעורה אינו סובל!

המאפרת שהיתה סקפטית מאד שבדיקה שכזו תניב תוצאות כלשהן, היתה המומה לגלות שגם החומרים היוקרתיים בהם השתמשה מכילים אלרגן שגורם לכזו תגובה. והרי החלק האירוני בסיפור היה, שככל שהאדמומית החריפה, כך הניחה המאפרת עוד ועוד שכבות מהמייק-אפ שגורם לבעיה הבוערת מלכתחילה!

אחרי שקבענו פרוטוקול טיפול מתאים ומנענו חשיפה לחומר אליו היא רגישה, חדלו ההתפרצויות העזות של האדמומית ותחושת הבערה.

 

אז מה עושים?

אם עור הפנים שלכם אדום ומגורה, או אם ישנם תסמינים של יובש בעור הפנים ובאזור העפעפיים, תפרחות של פצעונים ותסמינים של גרד ותחושת בערה, ייתכן שבנוסף לרוזציאה ולנוכחות של טפיל הדמודקס בעורכם (שגורם לחספוס ולגרד), האשמה דווקא נעוצה בתכשירים הקוסמטיים היומיומיים שבארונית האמבטיה או ששוכנים דרך קבע בתיק האיפור.

 

אם הנכם סובלים מרוזציאה שלא מתאזנת, אז זה הזמן לגשת לאלרגולוג ולבקש אבחון לרגישות לחומרים קוסמטיים בעזרת בדיקת “מטלית” או “תבחיני עור”. בבדיקה זו הרופא האלרגולוג ידביק על עור הגב מדבקות קטנות למשך של יומיים, ואז יסירן כדי לבחון אם קיימת תגובה עורית לאחת מהן. כל תגובה שכזו משמעה רגישות לחומר שהמדבקה הכילה.

בדיקת מטלית לגילוי רגישות למרכיבים בקוסמטיקה

ממה להימנע?

כל עור מגיב אחרת ולכן חשוב מאוד לפנות לקבלת ייעוץ רפואי מתאים כדי לאבחן את עורכם, ובמקביל לזאת, לעבור אבחון אצל אלרגולוג, ולא להסתפק ברשימה חלקית זו. בהחלט קיימת אפשרות שאינכם רגישים לחומרים המפורטים מטה כלל, או שהנכם רגישים רק לחלקם, או בכלל לחומרים שלא פורטו כאן. אז נא לא להתעצל!

 

קבוצת החומרים המשמרים

זו הקבוצה המעוררת ביותר, ובראשם, מובילים החומרים המכונים קטון CG. זהו שילוב של שני חומרים דומים ביותר המשמשים כחומרי חיטוי ושימור בתכשירי ניקוי רבים כדוגמת סבונים, שמפו לשיער, מסיכות לשיער, מגבונים להסרת איפור, ועוד. חומרים אלו מסומנים בשמות מתיליסותיאזולינון (Methylisothiazolinone) שלעתים יסומן בראשי התיבות MIT, והחומר השני הינו מתילכלורויסאוטיאזולינאון (Methylchloroisothiazolinone) שלעתים יסומן בראשי התיבות MCI. 

חומר שימור נוסף ונפוץ הוא טרט-בוטיל הידרוקינון (tert-Butylhydroquinone) שגם מסומן לעתים בר”ת TBHQ. חומר זה משמש לשימור וגם לייצוב, וניתן למצאו בתכשירים קוסמטיים רבים ואפילו בתעשיית המזון לצורך שימור שומנים המופקים מן החי (שמן דגים, למשל).

עוד חומרי שימור מעוררים תגובה הם: תימרוסל (Thimerosal), אוקסיל קיי-400 (Euxyl K400), קוקמידופרופיל בתאן (Cocamidopropyl Betaine)‏, ו- 2,6-די-טרט-בוטיל-4-קראזול (2,6-Di-tert-butyl-4-cresol).

 

נוגדי החימצון

קבוצה נוספת ומפורסמת של חומרים מתעתעים, שנראים לנו דווקא ממש “בריאים”. כולנו שמחים למצוא תכשיר שמסומן כמכיל “אנטי אוקסידנטים” (נוגדי חימצון) שיילחמו ברדיקליים החופשיים שבתאי עורנו. אך גם אלו, עלולים לגרום לתגובה אלרגית. שני שמות החומרים הנפוצים מאוד בתעשיית תכשירי האיפור, משחות הגילוח, הדאודורנטים, ואף מצויים במזונות כמו מרגרינה וחמאת בוטנים, מובילים לתגובה אלרגית בעור רגיש. הראשון מכונה אוקטיל גאלט (Octyl Gallate), והשני מכונה דודציל גאלט (Dodecyl Gallate) שגם מוכר בשם חומצה לורילית.

יש עוד חומרים המעוררים רגישות ואלרגיה בעור רגיש, אך קצרה היריעה מלציין כאן את כולם.

 

רגישות משמע מודעות!

יחד עם אבחון וטיפול נאות, מודעות לרגישות שלנו, היא הדרך הטובה ביותר להימנע.

זה גם המקום גם לומר באופן חד משמעי וברור – גם תכשירי קוסמטיקה רבים המתהדרים בהגדרה של “היפואלרגניים” (‏Hypoallergenic‏) או תכשירים המסומנים ככאלו ש”אינם מגרים את העור” (‏Nonirritating‏) או נושאים תווית תכשיר אשר “מיועד לעור רגיש” – עלולים לגרום לתגובה אלרגית בעור רגיש. וזאת משום ש‏אין בכל הצהרות אלה שום הבטחה או אישור להתאמה אינדבידואלית הייחודית רק לכם.

 

גם תכשירים “טבעיים “או “אורגניים” אינם יוצאים מכלל זה ופעמים רבות יגרמו גם כן לגירוי של העור ולכן מומלץ לקרוא את מרכיבי האריזה ואת כל האותיות הקטנות ולא להסתפק בהצהרת היצרנים. ‏

 

נכון, מרביתנו אכן לא טורחים להציץ באותיות הקטנות ולקרוא את כל המילים הארוכות האלה ששוברות לנו את השיניים. אך זה הזמן להיבדק ולרכוש זכוכית מגדלת! כי שמות החומרים האלה הן רמז חשוב מאין כמוהו למי שסובלים מרוזציאה ויעזרו לכן ולכם להחליט אם אכן לרכוש את הקרם הזה במיטב כספכם, או לא.

דילוג לתוכן